Prijsverlaging
Een productmanager beschikt over verschillende tools en methoden om te signaleren wanneer een concurrent een prijsverlaging doorvoert. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van marktanalysetools, die via een dashboard meldingen geven. Vervolgens wordt de situatie van de concurrent geanalyseerd: hoe groot is de prijsdaling, op welke producten is deze van toepassing, is de prijsverlaging tijdelijk of structureel, en is deze op alle verkoopkanalen doorgevoerd? Op basis van deze analyse wordt bepaald of het noodzakelijk is om zelf ook de prijzen te verlagen, en zo ja, voor welke termijn en op welke manier.
Als wordt besloten om de prijs te verlagen of een promotiecampagne te starten om de concurrentie te volgen of zelfs te overtreffen, is het belangrijk dat deze wijzigingen snel kunnen worden doorgevoerd, zowel in fysieke winkels als op het online platform. Om dergelijke aanpassingen efficiënt op grote schaal door te voeren, moet vanaf het begin bij het opzetten van de architectuur van het e-commerce platform rekening worden gehouden deze eis.
Als bij het opzetten van de architectuur al rekening gehouden wordt met de eis om snel grote aantallen producten aan te passen, kan je je concurrentiekracht aanzienlijk versterken. Prijsverlagingen zijn dan binnen enkele minuten door te voeren. Door gebruik te maken van een goed ontworpen Composable architectuur, en door bij de keuze van services rekening te houden met deze prestatie-eis, is deze snelheid inmiddels haalbaar gebleken. Wanneer dit niet gedaan wordt, kunnen aanpassingen meerdere uren in beslag nemen of enkel 's nachts mogelijk zijn.