Bevrijd je bedrijf: Zo kom je uit een vendor lock-in

Een vendor lock-in kan vervelend zijn 

Soms sluit je een handige tool af bij een fijne leverancier, en lijkt alles lange tijd vlekkeloos te gaan. Maar dan begint het toch langzaam te schuren, je wil schalen, experimenteren, of innoveren, en dan word je plots beperkt door die eens zo handige tool. In de tussentijd zijn al je processen zo verweven geraakt met de vendor dat het lastig is om over te stappen. Dit is een vendor lock-in.  


Is een vendor lock-in slecht? 

Een vendor lock-in hoeft niet per definitie negatief te zijn. Een sterke relatie met je leverancier kan ook voordelen opleveren. Je kan bijvoorbeeld snel schakelen en support ontvangen omdat je maar met één partij hoeft te communiceren, en het kan een groot voordeel zijn als je leverancier precieze kennis heeft over de niche van je bedrijf. Ook zorgt samenwerken met een enkele leverancier vaak voor eenvoud: je teams hoeven maar één dashboard bij te houden, en kunnen met elkaar samenwerken binnen hetzelfde platform.  


Om erachter te komen of een vendor lock-in een probleem is voor je bedrijf, is het belangrijk goed te kijken naar het effect van de samenwerking met je leverancier op het presteren van je bedrijf. Word je in de functionaliteiten van je platform tegengehouden in je groei? Wil je meer kunnen dan je met je huidige platform kan? Ga in gesprek om te kijken of je leverancier hiermee kan helpen, zo niet, kan het problematisch worden om bij de leverancier te blijven. 


Stel vast hoe diep je in de vendor lock-in zit 

Loskomen uit een vendor lock-in kan soms lastig lijken. Toch is het niet onmogelijk. Om vast te stellen hoe diep je in een vendor lock-in zit, is het handig om uit te zoeken op welk niveau je problemen ervaart. Er zijn namelijk drie niveaus van vendor lock-in:  

1. De basis technologie (je platform, bijvoorbeeld Microsoft of Hubspot),  

2. Implementatiepartners (de leverancier van het systeem)  

3. Geïntegreerde componenten van derden (extra tools of widgets die je wilt aansluiten)

Ga bij jezelf na op welk van deze drie niveaus je problemen ervaart, en welke tools of services je beperken. Afhankelijk daarvan wordt het lastiger (hoogste niveau), of makkelijker (laagste niveau), om uit de vendor lock-in te komen. 


Hoe kom je uit je vendor lock-in? 

Als de vendor lock-in problematisch is, zijn er twee stappen die je kan doen: met je leverancier gaan praten of het contract opzeggen. 

Ga eerst met je leverancier praten. Communicatie is alles! Neem contact op om te zorgen te bespreken, en kijk of je samen tot een oplossing kan komen. Zijn ze transparant in de oplossing die ze bieden? Kunnen ze een of meerdere oplossingen bieden? Hebben jullie verschillende verwachtingen? 

Wil of kan je leverancier geen passende oplossing bieden? Misschien is het dan tijd om over te stappen. Bekijk dan je contract en zoek naar geldige redenen om je contract op te zeggen. Vaak worden in contracten prijs- en kwaliteitsafspraken vastgelegd. Als je leverancier deze doorbreekt door bijvoorbeeld de prijs van de dienst plots onredelijk te verhogen of niet tijdig foutieve software oplost, dan mag je je contract opzeggen. 


Voor de toekomst 

Als je eenmaal uit je vendor lock-in bent ontsnapt, is het goed om scherp te hebben hoe je deze situatie in het vervolg kan voorkomen. Lees hier 10 strategieën die je gaan helpen om niet nog een keer in een problematische vendor lock-in te komen.  


Heb je vragen over vendor lock-in, of wil je gewoon even sparren over je situatie? Neem contact met ons op. 


Meer over Composable Commerce

Wat is Composable Commerce?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

Voorkom een Vendor Lock-In

10 strategieën die jouw vrijheid garanderen.

Lees verder >

8 redenen om over te stappen naar Composable Commerce

Waarom een Composable platform je problemen kan oplossen.

Lees verder >

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist