Menu
Ons werk

E-commerceplatform voor Griekse retailgigant

Vraag

Om in een competitieve markt aandeel te winnen en concurrenten als MediaMarkt voor te blijven, wilde het ambitieuze Plaisio een nieuw omnichannel e-commerceplatform. En daarmee digital marketing, personalisatie en marketing automation beter inzetten. Ze kozen voor Sitecore in combinatie met onze Mercury E-commerce accelerator, dat ontwikkeltijd drastisch verkort.

Aanpak

We namen Plaisio bij de hand en vertaalden wensen en user stories naar een bijzonder uitdagend pakket van eisen. De realisatie vroeg om veel maatwerk en ingrijpende aanpassingen, zowel in Mercury als Sitecore zelf. Naast de Griekse developers van Plaisio, die we hiervoor trainden, waren ook designers van een Engels bureau betrokken bij dit grensoverschrijdende project.

Oplossing

De livegang vond plaats tijdens een grote campagne met voortdurend zo’n tweeduizend actieve gebruikers, waar dat er normaal gesproken gemiddeld zevenhonderd zijn. Het nieuwe platform doorstond de test overtuigend. Ook scoorde Black Friday 2019 aanmerkelijk beter dan voorgaande jaren, met een significante stijging van zowel online orders als omzet.

“Net als hun ruime ervaring sloot ook de projectaanpak van Aviva goed aan bij onze verwachtingen.”

Socrates Fotiou, Manager Information Systems van Plaisio

Hypercompetitieve branche

Plaisio ontvangt jaarlijks 50 miljoen sitebezoeken en verkoopt 35.000 verschillende producten. Het Griekse bedrijf opereert in een zeer competitieve markt en moet bijzonder snel, vaak dezelfde dag nog, reageren op acties van concurrenten. Denk aan een kortingsactie bij een rivaal waardoor de retailer onmiddellijk duizenden prijswijzigingen of promotiecampagnes moet doorvoeren om geen klanten te verliezen. Om te voldoen aan de hoge eisen die Plaisio aan het e-commerceplatform stelde, was het nodig om de grenzen van het technisch haalbare verleggen.

Ingrijpende aanpassingen

De productcatalogus van Plaisio is zo omvangrijk, dat de verschillende productgroepen samen goed zijn voor ruim duizend productkenmerken. Meer dan Sitecore kon faciliteren. De oplossing die Sitecore hiervoor ontwikkelde had gevolgen voor de architectuur, wat wel aangeeft hoe ingrijpend de aanpassingen waren. Zelf doken we onder de motorkap van Mercury om mogelijk te maken dat campagnes dezelfde dag nog live kunnen. Een verstrekkende wijziging, maar wel eentje die Mercury nog waardevoller maakt als accelerator voor Sitecore. En daar profiteren ook andere bedrijven van.

Plaisio-team bij livegang website

Livegang

Normaliter kies je een moment met weinig traffic voor de livegang, zodat je eventuele bugs rustig kunt verhelpen. Zo niet bij dit project. Ook de lancering van het nieuwe platform was kenmerkend voor de competitieve markt waarin Plaisio opereert: tijdens een grote back-to-schoolcampagne met veel lastminute-prijswijzigingen. De site doorstond deze test met verve. 

Projectaanpak

Het project bestond, zoals vrijwel al onze projecten, uit vijf stappen:

  1. Opstart- en analysefase, waarin we de totale omvang van het project bepalen. We brengen de wensen en eisen in kaart en maken keuzes. Zo vullen we de complete backlog.
  2. Assessment, waarin we een begroting geven van alle user stories en taken.
  3. Configuratie van de Sitecore/Mercury-omgeving, zodat alles technisch op elkaar aansluit.
  4. Realisatiefase, waarin agile teams in sprints werken om integraties, maatwerk en nieuwe features op te leveren.
  5. Livegang. Uiteraard na het testen van de performance en de allerlaatste optimalisaties.

Tools

Naast Mercury E-commerce accelerator gebruikten we onder andere de volgende tools:

  • Sitecore WFFM: Web Forms For Marketers is een tool waarmee je eenvoudig webformulieren maakt die informatie over je websitebezoekers opnemen en rapporteren.
  • BizTalk, waarmee je bedrijfsprocessen integreert en beheert door digitale documenten uit te wisselen
  • Hangfire
  • Azure Infrastructure as a Service (IaaS)

Digitale daadkracht in de toekomst

Momenteel verzorgen we de support en werken we gezamenlijk aan het doorontwikkelen en optimaliseren van de site. Als je kijkt naar de complexiteit en wat er allemaal is geïmplementeerd, is dit ons grootste Commerce-project tot dusver. Dankzij de migratie naar Azure-hosting kan Plaisio flexibel opschalen. De volgende stap is om het platform uit te breiden met een Bulgaarse site, en wat later volgt de B2B-markt.

Meer weten over een nieuw e-commerce platform?

Bel met Barry Loekenbach op 06 19 19 57 79 of stuur het formulier in dan nemen we contact met je op.

Bel of mail me terug

Onze website maakt gebruik van cookies om je de best mogelijke beleving te bieden. Lees ons privacy statement voor meer informatie.