NL EN

Een krachtig nieuw Composable Commerce B2B platform voor retailgigant Plaisio

Inhoud:

  • De complexiteit van B2B Commerce vereist een gerichte aanpak
  • Klantspecifiek, gepersonaliseerd en efficiënt 
  • Uniek van Avivaslimme B2B prijssynchronisatie 
  • De succesformule van Composable Commerce
  • Conclusie: krachtig en persoonlijk

Na een intensieve architectuur-, bouw-, test- en implementatiefase is het nieuwe B2B-commerceplatform van Plaisio live. Dit ‘business to business’ platform stelt de Griekse retailgigant in staat om zijn uitgebreide productaanbod efficiënter en gerichter aan zakelijke klanten aan te bieden. Waar Plaisio in Nederland wellicht minder bekend is, is het in Griekenland en Bulgarije al jarenlang dé marktleider in consumentenelektronica, gaming, mobiele devices, kantoorartikelen en computeraccessoires. Met jaarlijks 50 miljoen bezoekers en een catalogus die inmiddels is gegroeid naar 40.000 producten, bedient het bedrijf ook een aanzienlijk klantenbestand.

Door het nieuwe B2B platform kan Plaisio zijn afzetmarkt verder laten groeien, en kunnen ze hun marktpositie versterken. Met dit nieuwe platform begeleidt Plaisio op dit moment ongeveer 100.000 klanten uit 50.000 verschillende organisaties door hun catalogus. Dit zijn grote aantallen, en bovendien hebben deze zakelijke klanten andere behoeften dan particulieren klanten. Hierdoor is een B2B platform een stuk complexer.

De complexiteit van B2B Commerce vereist een gerichte aanpak 

Een B2B platform is een stuk complexer dan een B2C platformBehalve een optimale gebruikerservaring, verwachten organisaties ook ondersteuning voor: 

  • Meerdere magazijnen en voorraadlocaties 
  • Klantspecifieke afspraken 
  • Bestellingen in grote volumes 
  • Snelle herhaalbestellingen via eigen productlijsten 
  • Inzicht in historisch bestelgedrag en uitgaven per productcategorie 

Deze verwachtingen stellen hoge eigen aan het ontwerp en de prestaties van een nieuw platform. Daarom hebben we gekozen voor een Composable architectuur zodat we optimaal kunnen inspelen op flexibiliteit en schaalbaarheid.


Klantspecifiek, gepersonaliseerd en efficiënt 

Het nieuwe platform biedt zowel eindgebruikers als Plaisio zelf meer controle en inzicht. Zakelijke klanten kunnen eenvoudig zelf productlijsten maken en herhaalbestelling plaatsen, zodat producten die veel nodig zijn –zoals kantoorartikelen– makkelijk opnieuw besteld kunnen worden. Op basis van bestelgeschiedenis kan Plaisio vervolgens aanbevelingen doen, zodat klanten interessante nieuwe producten kunnen ontdekken. Maar de personalisatie gaat verder dan alleen de producten kunnen aanpassen: per organisatie wordt er een customer supportteam toegewezen, zodat er altijd direct persoonlijk contact gelegd kan worden. 


Plaisio's persoonlijke support team staat altijd voor je klaar.

Je persoonlijke supportteam staat voor je klaar.



Met een catalogus van 40.000 producten, is het van uiterst belang dat er duidelijk overzicht is. Daarom kan Plaisio gedeeltes van de catalogus afschermen voor klanten, kunnen klanten een uiteenzetting van aankopen per categorie in hun koopgeschiedenis inzien, en kunnen klanten ook nog een organisatie-specifieke catalogus aanleggen. Zo weet een klant altijd waar hun budget heen gaat, en zijn ze geen tijd kwijt aan het zoeken tussen de voor hen niet relevante producten.  


Alle B2B klanten hebben altijd inzicht in hun uitgaven door een handige analyse sectie.

Je hebt altijd inzichten in je aankopen.

Uniek van Avivaslimme B2B prijssynchronisatie 

Voor B2B verkoop vindt er per klant altijd een prijsonderhandeling plaats. Dit betekent dat er per product, per klant een andere prijs gehanteerd kan worden. Hier worden de technische vereiste complexer: om alle klanten per product een persoonlijke prijs te kunnen tonen, moeten we potentieel 3,75 miljard verschillende prijzen kunnen berekenen. Omdat er geen bestaande SaaS-oplossingen zijn die dit volume aankunnen, hebben we een op maat gemaakte oplossing gebouwd. Hierdoor wordt alle prijzen supersnel gesynchroniseerd met Plaisio's back-office, en staan binnen 100 milliseconden alle prijzen online. 

De succesformule van Composable Commerce 

Het nieuwe platform is gebouwd middels een Composable architectuurIn het kort betekent dit dat we verschillende best-passende microservices hebben uitgekozen, om zo Plaisio's ideale platform te kunnen maken. Het nieuwe Composable platform is sterk, schaalbaar, en flexibel. Het kan veel bezoekers snel en gebruiksvriendelijk begeleiden. Behalve dat het platform 21 miljoen pagina's moet kunnen serveren per maand, moet het elke dag een grote hoeveelheid producten kunnen updaten zonder de websitesnelheid aan te tasten. Deze kwaliteit is er consistent, ook op piekmomenten die anders beperkend kunnen zijn. 

Maar wat waren dan ‘de best-passende microservices’ voor Plaisio? We highlighten drie van de zorgvuldig geselecteerde microservices:

  • Contentstackvoor flexibel en herbruikbaar contentbeheer via een headless CMS. 
  • Commercetools: voor schaalbaar product- en orderbeheer.  
  • Constructor: voor gepersonaliseerde zoekresultaten en aanbevelingen. 

Deze combinatie zorgt voor een robuust, schaalbaar en flexibel platform dat moeiteloos piekbelasting aan kan en dagelijks grote hoeveelheden content en producten verwerkt. 

Conclusie: krachtig en persoonlijk 

Voor grote retailers is een Composable platform op dit moment de krachtigste e-commerce oplossing die je kan inzetten. Plaisio's B2B platform is krachtig, snel, persoonlijk, en kan tijdens piekmoment schalen. Nu deze mijlpaal bereikt is gaan we op naar de volgende stap: het toevoegen van het B2C-deel aan het nieuw gelanceerde platform. In onze vorige samenwerking hebben we Plaisio's B2C platform vernieuwd, waarbij ze hun hun conversie met 30% verhoogd hebben. Nu Composable oplossingen beschikbaar zijn, kunnen we ook dit platform nóg krachtiger maken. 

 

Ben je op zoek naar een nieuw ecommerce platform, en ben je geïnteresseerd in wat een Composable platform voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op! 

Meer over Composable Commerce

Wat is Composable Commerce?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder

4 belangrijke stappen bij de overstap

Overweeg je de overstap naar een Composable Commerce platform? Hou hier rekening mee.

Lees verder

Hoe manage je een succesvol Composable Commerce project?

Een Composable project werkt nét even anders dan andere projecten. Wij vertellen je waar je rekening mee moet houden.

Lees verder

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Digital Experience Strategist