En waarom zijn we zo enthousiast?
Hieronder vatten we zes van de belangrijkste voordelen van een headless CMS samen.
Voordeel 1: efficiënter contentbeheer omnichannel
Bij een traditioneel CMS is de content gekoppeld aan de presentatie. Dit kan ertoe leiden dat ieder kanaal een eigen versie van de content heeft. Bijvoorbeeld op de website, in mobiele apps en in reclame-uitingen. Als de content een fout bevat, moet je dit voor ieder kanaal apart verbeteren. Dat gaat veel efficiënter bij een headless CMS. Doordat de content niet aan de presentatie is gekoppeld, heb je maar één versie nodig voor alle kanalen. Je hoeft de content dus op slechts één locatie te beheren.
Voordeel 2: efficiëntere softwareontwikkeling
Een tweede voordeel: ontwikkelaars weten sneller of een wijziging het beoogde effect heeft omdat ze niet bij iedere wijziging het CMS opnieuw hoeven op te starten. Ook is er een meer expliciete scheiding tussen de frontend- en de backend-interface. Dit maakt de verantwoordelijkheden duidelijker en draagt bij aan effectievere communicatie tussen frontend- en backend-developers.
Als voordeel horen we ook vaak dat het ontwikkelen van de frontend en invoeren van de content tegelijkertijd kan plaatsvinden. Dat klopt, maar er is ook afstemming nodig tussen de structuur van de content en de implementatie van het design. Onze ervaring is dat de uiteindelijke tijdswinst daardoor verwaarloosbaar is.
Voordeel 3: meer vrijheid in keuze technologie
Normaal gesproken dicteert het CMS de technologie van de website. Aangezien content en presentatie zijn losgekoppeld, kunnen ontwikkelaars bij headless zelf bepalen welke technologie ze kiezen. Hierdoor is het mogelijk om te kiezen voor best of breed in plaats van een alles-in-1-oplossing. Bijvoorbeeld: als er bij de start van het project nog geen uitgebreide zoekfunctionaliteit of personalisatie nodig is, kun je beginnen met een eenvoudig CMS. Deze diensten voeg je dan in de loop van het project alsnog toe.
Voordeel 4: eenvoudiger upgraden
Upgraden van het CMS is eenvoudiger omdat er minder bovenop het CMS zelf wordt ontwikkeld. Je hoeft bij een upgrade dus minder rekening te houden met de vraag of koppelingen en features wel naar behoren blijven werken. Een logische volgende stap is overigens Software as a Service (SaaS), waarbij je helemaal geen contentmanagementomgeving meer hoeft te beheren.
Voordeel 5: sneller innoveren
Doordat presentatie en content zijn losgekoppeld en de technologiekeuze niet wordt beperkt door het CMS, is het stukken gemakkelijker om een nieuwe innovatieve applicatie toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een virtualreality-app. Ook is het minder werk om de frontend te upgraden naar de laatste technologie.
Voordeel 6: verbeterde schaalbaarheid
Aangezien een headless CMS de presentatie niet voor zijn rekening neemt, vraagt het proces minder rekenkracht dan bij een traditioneel CMS. Hierdoor kun je de website een stuk efficiënter en goedkoper hosten op meerdere servers.