Bedrijven die aan andere bedrijven verkopen, staan voor unieke digitale uitdagingen. Denk aan complexe prijsstructuren, klant-specifieke catalogi, grote volumes producten en integratie met bestaande ERP- en CRM-systemen. Tegelijkertijd verwachten zakelijke klanten dezelfde snelheid en gebruiksvriendelijkheid als dat ze privé gewend zijn. Denk bijvoorbeeld aan met één druk op de knop een herhaalbestelling kunnen plaatsen. Composable Commerce biedt een flexibel, toekomstbestendig antwoord. Of je nu een groothandel, fabrikant of merk met meerdere verkoopkanalen bent.
Wat kan Composable Commerce voor jouw B2B-kanaal betekenen?
Composable Commerce betekent: je digitale landschap opbouwen met individuele, gespecialiseerde componenten die perfect samenwerken via API’s. Geen log totaalpakket van All-In-One oplossingen meer, maar een flexibel ecosysteem waarbij jij kiest welke tools het best aansluiten op jouw processen. Een retailer in de B2C verkoop krijgt hierdoor klantgerichte portals, flexibele orderflows, integraties met backend-systemen én de vrijheid om snel nieuwe functies toe te voegen. Maar de B2B kant gaat nóg verder: daarin kan een basis e-commerce omgeving uitgebreid worden naar een omgeving die complexe prijsstrategieën aan kan, met grotere virtuele catalogi, en kan een retailer quote prijzen geven. Maar hoe werkt dat en wat kan Composable Commerce nog meer betekenen voor de B2B markt?
Wat zijn de voordelen van Composable Commerce voor B2B-verkopers?
Uit een onderzoek van Salesforce onder 4.000 grote commercebedrijven blijkt dat beperkende technologie dé allergrootste uitdaging is. En dat juist wanneer technologie belangrijker is dan ooit: Gartner, de belangrijkste autoriteit op het gebied van marktonderzoek, voorspelt dat tegen eind 2025 80% van alle B2B sales interacties digitaal zullen gebeuren. Bedrijven die niet investeren in technologische vernieuwing, zullen gaan achterblijven.
Een Composable platform is op moment de meest krachtige oplossing dat een bedrijf kan hebben. Dit maakt het uitermate geschikt voor B2B verkoop, omdat Composable platformen beter kunnen inspelen op de complexiteit van deze markt. Grote en complexe catalogussen kunnen gepersonaliseerd worden voor verschillende klantgroepen, zonder dat bestaande systemen omgebouwd hoeven te worden.
Een belangrijke trend binnen de huidige B2B verkoop, is dat de koopervaring steeds meer moet gaan lijken op de B2C verkoop. Klanten verwachten steeds meer privé en zakelijk op dezelfde manier te kunnen kopen. Dat is voor veel traditionele B2B platformen een uitdaging: ze zijn heel anders opgebouwd, en kunnen zich daarom niet makkelijk aanpassen. Een Composable platform kan in deze behoefte voorzien: door de modulaire opbouw van dit platform kunnen specifieke behoeftes makkelijk ingebouwd worden. En verandert de markt en duikt er een nieuwe populaire trend op? Dan verandert een Composable platform mee.
Wat levert het op?
De overstap naar Composable Commerce vraagt in het begin om een doordachte aanpak, maar levert snel voordelen op:
Verhoging van ROI.
Je ‘Return on Investment’ verhoogt door deze vooruitlopende technologie. Met een Composable platform kan je niet alleen een betere klantervaring bieden dan je concurrent, je kan ook makkelijker uitbreiden naar nieuwe markten. Groei over landgrenzen heen, en pas je platform aan aan regio's, talen, en vreemde munteenheden. Je kan zelfs experimenteren met andere vormen van verkoop, zoals D2C.
- Verlaging van TCO.
Je ‘Total Costs of Ownership’ liggen vaak lager dan bij een traditioneel platform. Omdat een Composable platform altijd gemaakt wordt met Cloud en SaaS technologie, heb je lagere upgrade-, host- en onderhoudskosten. - Verlaging van TTM.
Je 'Time to Market' verlaagt omdat nieuwe releases sneller live gezet kunnen worden. Je teams kunnen efficiënter met elkaar werken, en sneller promoties en kortingen live zetten. - Vergroting van je marktaandeel.
Composable platformen kunnen snel opschalen, en tegelijkertijd hun performance prestaties behouden. Hierdoor kunnen ze beter de toename in verkeer aan van promoties en kortingen, en tegelijkertijd toch je klanten een soepele ervaring bieden. Zo kan je platform ook op piekmomenten goed blijven presteren, en behoud je klanten die anders zouden vertrekken.
- Verbetering van je risicomanagement.
Bij SaaS diensten kan je SLA's (Service Level Agreements) afspreken. Hiermee kan je van tevoren afspreken hoe goed je systeem bereikbaar moet zijn, en hoe veel downtime acceptabel is. Mocht je tóch een keer onbereikbaar zijn, kan je hiervoor zelfs vergoed worden. - Verbetering van je SKU-processing time.
Je kan sneller orders verwerken doordat je makkelijker kan schalen dan bij traditionele platformen, waardoor je meer verkeer en transacties aan kan, promoties kan houden, en tegelijkertijd je performance kan behouden. - Verhoging van je AOV.
Je kan makkelijk tools toevoegen die matchen aan je eigen bedrijfsdoelen. Zo kan je inspelen op het verhogen van je ‘Average Order Value’ door nieuwe zoekfunctionaliteiten toe te voegen, of door functies toe te voegen die herhaalbestellingen vergemakkelijken. Bovendien heeft een Composable platform een razendsnelle performance, wat een aantoonbaar effect heeft op conversies en omzet.
Onze ervaring: het Plaisio B2B-verhaal
Voor de Griekse retail gigant Plaisio, dat actief is in zowel B2C als B2B, ontwikkelden we samen een nieuw commerce-platform dat naadloos beide kanalen ondersteunt. Door een Composable aanpak toe te passen, konden we voor het B2B-gedeelte o.a. zorgen voor klant-specifieke portals, dynamische prijzen en integratie met hun backend. Het resultaat: meer controle, snellere ontwikkeling en een sterkere digitale positie.
Toen Plaisio naar ons toe kwam met de wens voor een krachtiger platform, zijn we dit eerst samen verder gaan uitdiepen. Immers, voordat we kunnen bepalen hoe een platform het beste opgebouwd kon worden, moeten we eerst weten wat alle eisen zijn aan het platform. Plaisio stelde vier belangrijke eisen:
Het platform moet snel zijn.
Bij het oude platform verloren ze conversies door te trage laadtijden. Bovendien konden ze niet snel genoeg reageren op concurrenten, waardoor kostbare tijd verloren ging.- Het platform moet snel en met voorspelbare kosten schalen.
Piekmomenten zoals Black Friday waren erg belastend voor het oude platform, en ze wilden dit beter kunnen opvangen. - Het platform moet eenvoudig in gebruik zijn.
Ze wilden snel op nieuwe ontwikkelingen in de markt kunnen inspelen, en daarom eenvoudig wijzigingen kunnen doorvoeren. Ook zou dit tijd vrijmaken zodat er niet aan onderhoud gewerkt hoeft te worden, en zo juist nieuwe features ontwikkeld kunnen worden. - Het platform moet meer vrijheid geven.
Het oude platform was ontwikkeld met de diensten van één vendor. Alhoewel dit niet per definitie slecht is, kan het wel problemen opleveren: je kan vast komen te zitten in een vendor lock-in. Dit gebeurde bij Plaisio. Het oude platform werd te beperkend voor Plaisio's ambitie en begon hun groei te limiteren.
Dit schetste voor ons een helder beeld, en we wisten precies wat voor platform ze hier het beste bij kon helpen: een Composable platform!
Ga strategisch aan de slag
Bij Aviva Solutions geloven we in een stapsgewijze aanpak: we helpen je eerst inzicht te krijgen in je huidige IT-landschap, de ambities van je B2B-kanaal én je specifieke klantbehoeften. Daarna zetten we samen een Composable strategie op waarbij we best-of-breed technologieën koppelen tot één soepel werkend geheel. Denk aan tools als Commercetools, Contentstack en Contentful – allemaal geïntegreerd en afgestemd op jouw situatie.
Wil je weten of een Composable platform bij jou past? Neem contact met ons op!