1. Koop niet al je oplossingen bij dezelfde leverancier.
Dit is de meest open deur van de aandachtspunten, maar het werkt wel. Veelal besluiten mensen om bij dezelfde leverancier nieuwe diensten aan te schaffen wegens gebruiksgemak. Voordat je dit doet, vergelijk alle leveranciers die dezelfde dienst aanbieden. Kan je bestaande dienst niet samenwerken met je huidige aanbieder? Dan is er een grote kans dat je in een vendor lock-in gaat komen.
2. Zoek een platform dat je zelf kan door ontwikkelen.
Bijvoorbeeld door een platform te kiezen dat open source is, of integraties en/of maatwerk ondersteuntplatformen delen (gedeeltes van) hun code met ontwikkelaars, wat veelal betekent dat het platform open staat voor samenwerkingen met derde partijen.
Let op: open source kan ook risico's hebben, zoals minder goed werkende patchupdates of beveiligingsrisico’s. Controleer de eigenaren van het project en de projectgeschiedenis voordat je je keuze maakt. Ook is het goed om te weten dat open source projecten vaak generieker zijn, dus het sluit vaak minder goed aan bij individuele behoeften.
3. Beheer al je data lokaal.
Zorg ervoor dat al je eigen gegevens in je eigen beheer blijven. Als alles in de cloud opslag van je leverancier staat, is het lastig om deze naar een andere leverancier over te zetten. Onderhoud daarom je eigen hostinglocatie, bijvoorbeeld met een privé cloud of lokale server. Je kan in je software contract een ‘data reversibility’ clausule vastleggen. Dit geeft klanten het recht om hun informatie terug te halen bij leveranciers, en kan leveranciers dwingen om je gegevens te verwijderen wanneer je niet meer wil dat ze hier over beschikken
4. Leg juridisch vast wanneer je je contract mag opzeggen.
Denk bijvoorbeeld aan prijs- en kwaliteitsafspraken. Als deze niet nageleefd worden door je leverancier, heb je een geldige reden je contract op te zeggen. Wanneer mag een leverancier de prijs verhogen? Met hoe veel procent mag dat zijn? Hoe snel moeten ze bugs of supporttickets oplossen?
5. Maak exit-afspraken.
Maak afspraken over de verantwoordelijkheden van beide partijen bij het opzeggen van een contract. Denk na over wat er gebeurt met eventueel maatwerk, welke kosten je leverancier in rekening mag brengen, en hoe snel ze je gegevens moeten overzetten. Hier kan je eventueel een escrow-agent bij betrekken: een vertrouwde derde partij die helpt bepalen wie de eigenaar is van broncode.
6. Beperk de lengte van je contract.
Veel contracten kunnen tegenwoordig maandelijks worden opgezegd. Leveranciers die je voor meerdere jaren willen tekenen zonder tussentijdse opzegmogelijkheden zijn vaak een rode vlag.
7. Denk vooruit.
Zoek niet alleen een oplossing die nu past bij je wensen, maar overweeg ook waar je zult zijn over een paar jaar. Is de oplossing waar je nu naar kijkt te schalen als je doorgroeit? Hoe zeg je deze dienst op, of hoe faciliteren ze overstappen? Werkt deze dienst samen met derde partijen? Heb je in de toekomst meer functionaliteiten nodig dan dit platform biedt?
8. Laat kennis goed documenteren.
Als je (lang) samenwerkt met een leverancier, hebben zij veel kennis van de gebruikte systemen. Zorg ervoor dat je niet afhankelijk wordt van de kennis van je leverancier. Train je eigen personeel in het gebruik van alle systemen, en laat je leverancier vastleggen wat ze doen. Zo blijft de kennis toegankelijk als je ooit de samenwerking stopzet.
9. Zoek bestaande klanten op.
Hoe gaat de leverancier om met hun huidige klanten? Neem de tijd om contact met ze op te nemen en te vragen naar hun ervaringen.
Let op: kijk goed naar hoe je deze klanten vindt. Klanten die aangedragen worden door de leverancier zullen waarschijnlijk positief zijn over hun samenwerking.
10. Blijf evalueren.
Nadat je een contract hebt getekend, is het aan te raden regelmatig met