Wat is een All-In-One DXP?

Ieder bedrijf heeft unieke wensen. Dat klinkt als een slappe marketing openingszin, maar dat is wel de waarheid. En dat maakt de vraag ‘welk platform past bij mij?’ soms lastig, omdat we niet één kant en klaar antwoord kunnen bieden. Wat we wél kunnen doen, is je vertellen wat de verschillende opties zijn, voor wie die het meest aantrekkelijk zijn, en je helpen in het voorwerk van je platform keuze.  

Misschien wil je graag weten of je huidige oplossing nog wel bij je past, of misschien ervaar je dat er iets stroef loopt en zoek je een oplossing. In dit artikel leggen we je uit wat een Digital Experience Platform (DXP) is, wat een All-In-One DXP is, en hoe deze echt waarde toevoegen aan je bedrijf.

Waarom is iedereen van CMS naar DXP overgegaan? 

Tot een aantal jaar geleden was het normaal om alleen een Content Management Systeem (CMS) te hebben. In de tussentijd is dat veranderd: er zijn veel meer marketingtools beschikbaar en bezoekers willen een rijkere ervaring. Hierdoor werden CMS’en langzaam niet meer voldoende om je bezoekers een optimale beleving te bieden, en bedrijven die ze bleven gebruiken bleven vaak niet relevant genoeg om bezoekers vast te houden. Bezoekers verwachten namelijk nu vaak de ervaring die een DXP biedt: ze willen voelen dat het merk relevant is voor hen. En daarvoor zijn de extra functies in een DXP essentieel: features zoals marketing automation, personalisatie, en A/B testen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken.

Foto van Bas van den Hoogen, Software Developer bij Aviva Solutions

Kort samengevat:

Een DXP is één centraal platform dat contentmanagement, digital marketing en e-commerce combineert om de best mogelijke User Experience te realiseren. Bij een All-In-One DXP krijg je deze functies van één leverancier, waardoor je snel schakelt voor supportalle onderdelen geïntegreerd zijn, en je data makkelijk kan hergebruiken.

Wat is een DXP? 

Een Digital Experience Platform (DXP) is één centraal platform dat contentmanagement, digital marketing en e-commerce kan combineren om de best mogelijke User Experience te leveren aan je bezoekers. 

Een DXP is een samenhangende set van geïntegreerde technologieënontworpen voor de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisatie van gepersonaliseerde digitale ervaringen via meerdere kanalen in de customer journey. Het organiseert meerdere applicaties om de creatie, het beheer en de presentatie van naadloze digitale ervaringen mogelijk te maken. Het maakt deel uit van een digitaal bedrijfsecosysteem via API-gebaseerde integraties met aangrenzende technologieën. DXP's bedienen B2C- en B2B-usecases. 

Gartner, onderzoeksbureau en autoriteit op gebied van marketing technologie.


DXP's zijn er grofweg in drie verschillende soorten. In dit artikel behandelen we de All-In-One variant, maar er zijn ook nog Composable DXP's en Integrated DXP's. En om er dan nog maar een paar extra termen in te gooien: deze drie DXP's worden vaak ook onder andere namen genoemd. Zo wordt een All-In-One DXP ook wel eens een ‘Unified DXP’, een ‘Monolitisch DXP’, of een ‘Single Vendor DXP’ genoemd, wordt een Composable DXP ook wel een ‘Best-of-Breed DXP’ genoemd, en wordt ‘Integrated DXP’ vaak in dezelfde zin genoemd als ‘Hybrid DXP’. 

Omdat de vraag ‘wat is een DXP?’ al snel complex kan worden, hebben we een heel artikel toegewijd aan wat een DXP precies is: lees hier verder.

Wat is het verschil tussen een CMS en DXP?

Een DXP kan optimaler worden ingezet dan een CMS. Een DXP is namelijk een geïntegreerd platform dat een naadloze en gepersonaliseerde klantbeleving creëert over verschillende digitale touchpoints, zoals websites, mobiele apps, e-mail, en sociale media. Een CMS is een tool om content te produceren, aan te passen en te publiceren volledig gericht op het vullen van webpagina's. Een DXP geeft je naast contentmanagement ook digital marketing en zelf e-commerce.  

Met een DXP kan je een klant volgen door alle devices heen. Komt een klant binnen via zijn smartphone, terwijl hij normaal je site altijd op een laptop bezocht heeft? Dan kan je hem gewoon herkennen, en kan hij bovendien de kortingscode van je Facebookactie toepassen.  

Wat is een All-In-One DXP?

De kracht van een All-In-One DXP zit in efficiëntie: je pakket wordt aangeboden door één enkele leverancier, waardoor je snel kan schakelen voor support, alle onderdelen perfect met elkaar geïntegreerd zijn, en je data makkelijk kan hergebruiken. Je krijgt veel verschillende breed inzetbare tools, waardoor je optimaal kan inspelen op het bieden van een sterke customer journey. Ook heb je hierdoor een sterke band met je leverancier: je mag verwachten dat je leverancier constant bezig is met nieuwe waardevolle functies, en dat deze roadmap openlijk met je gedeeld is. 

Een All-In-One DXP is eigenlijk altijd een ‘content-first’ DXP. Deze aanduiding komt van een opsplitsing die vaak gebruikt wordt voor DXP's, waarbij naar ‘content-first’ en ‘commerce-first’ gekeken wordt. Een (All-In-One) DXP is eigenlijk altijd een ‘content-first’ platform, omdat ze –zoals de naam doet vermoeden– hoofdzakelijk content beheren. Ze hebben wel commerce functionaliteiten, maar deze zijn beperkter dan bij een ‘commerce-first’ DXP. 'Commerce-first' wordt veel ingezet voor bedrijven die –hier komt de open deur– voornamelijk producten verkopen. Dit zijn vaak veel grotere en zwaardere platformen, die veel ingezet worden voor het bouwen van Composable platformen.

Een schematisch overzicht van 9 functies die in een All-In-One DXP zitten: Website delivery, Content Management, Commerce, Search & Merchandising, Personalization, Customer Data, Analytics, E-Mail Marketing Automation, Digital Assets Management.

Verschillende functies die een All-In-One DXP kan samenbrengen.

Vijf voordelen van een All-In-One DXP

Een All-In-One DXP is ideaal voor organisaties die momenteel worstelen met het beheren van verschillende losse systemen, en verhinderd worden door inefficiënte werkprocessen. Een All-In-One DXP brengt alle verschillende systemen samen naar een overzichtelijk dashboard. Maar wat doét dat dan eigenlijk voor je bedrijf? We zetten 5 voordelen op een rijtje:

1. Verbeterde klantbeleving.

Je kan makkelijker klantervaringen consistenter en persoonlijker maken. Door een uniforme ervaring te bieden op je website, je app, en je social media, die ook wordt aangepast aan je klant, vergroot je vaak klanttevredenheid en merkloyaliteit.


2. Kostenbesparing.

Door alle benodigde functionaliteiten binnen één platform te combineren, bespaar je tijd en geld. Hierdoor heb je geen zorgen meer over het beheer van meerdere systemen, en geen extra kosten voor integratie van verschillende softwaretools.


3. Betere data-inzichten en rapportage.

Dankzij de ingebouwde geavanceerde analytics kun je het gedrag van klanten en de prestaties van je digitale activiteiten inzichtelijk maken. En doordat alle services binnen hetzelfde platform zitten, kan je makkelijker je data hergebruiken. Dit helpt je om meer gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen, je klantbeleving te optimaliseren en data-geïnformeerde beslissingen te nemen die jouw bedrijfsdoelen ondersteunen.


4. Verbeterde samenwerking.

Door alle digitale activiteiten te centraliseren in één platform, kunnen teams efficiënter en consistenter samenwerken. Marketing, IT en andere afdelingen hebben toegang tot dezelfde informatie en kunnen gezamenlijk werken aan het verbeteren van de digitale ervaringen van klanten.


5. Je volgt één roadmap.

Al je nieuwe features worden gebouwd door dezelfde partij, waardoor alles strak samen geplant is en features sterk op elkaar inspelen. Je krijgt hierdoor veel meer features, die ook breed inzetbaar zijn. 

De nadelen van een DXP

Nu denk je misschien, “Goed verhaal, maar er zitten toch vast ook nadelen aan een DXP?”. En dan heb je zeker gelijk, want elke oplossing -DXP of anders- heeft punten die je tegen elkaar wil afwegen. Bijvoorbeeld, het hebben van één enkele leverancier kan ook nadelen hebben. Sommige bedrijven kunnen namelijk in een vendor lock-in terecht komen. In deze situatie wordt het nadelig om met één partij samen te werken, bijvoorbeeld omdat je eigen technische innovatie afhankelijk is van die van je leverancier.  

Welk platform goed bij jou past is sterk afhankelijk van je huidige situatie, en je toekomstwensen. Twijfel je, of wil je gewoon even sparren? Je kan altijd vrijblijvend contact met ons opnemen om je situatie te bespreken. 

Xperience By Kentico, een veelzijdig DXP.

Het Kentico DXP

Ontdek waarom wij graag werken met Xperience by Kentico.

Meer informatie

Een DXP bij Aviva Solutions

Door met een implementatiepartner samen te werken, zal een (All-In-One) DXP beter aansluiten aan je huidige systemen en bedrijfsdoelstellingen. Een goede aansluiting vereist namelijk vaak veel technische expertise, en maatwerk dat verder gaat dan de standaardfunctionaliteiten in een platform. 

Als Full Service Digital Agency kunnen we je ondersteunen bij elke stap van je digitale groei. We zullen altijd samen jouw unieke wensen in kaart brengen, en daar de best passende oplossing bij zoeken. Vervolgens zullen we je ondersteunen in de implementatie en de maatwerkontwikkeling van deze platformen, zodat ze optimaal voor je zullen gaan presteren. Hierbij trainen we je ook in het gebruiken van je nieuwe platform, zodat je je nieuwe functies efficiënt zal kunnen gaan gebruiken. En daarbij is onze service nog niet afgelopen: ook na de implementatie blijven we betrokken, zodat je platform ook in de toekomst goed blijft functioneren. 

Conclusie: een sterke digitale omgeving 

Een All-In-One DXP biedt de tools en flexibiliteit die jouw organisatie nodig heeft om je digitale klantbeleving naar een hoger niveau te tillen. Bij Aviva Solutions bieden we op maat gemaakte DXP-oplossingen die passen bij jouw specifieke behoeften en doelen. Onze platformen helpen je niet alleen om je digitale ervaringen te verbeteren, maar ook om je interne processen te optimaliseren en je bedrijf te laten groeien. 

Of je nu op zoek bent naar meer efficiëntie, betere samenwerking, of gepersonaliseerde klantbelevingen Aviva Solutions helpt je om deze doelen te bereiken met een All-In-One DXP die jouw organisatie ondersteunt in haar digitale transformatie. 

Wil je ontdekken hoe een All-in-One DXP jouw organisatie kan helpen groeien? Neem contact op met Aviva Solutions voor een vrijblijvende demo of advies op maat. 

Onze DXP specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw DXP helpt je om je User Experience naar het volgende niveau te tillen. Maar welke past het beste bij je behoeftes? Samen brengen we jouw wensen in kaart, en zoeken we jouw perfecte match. We helpen je graag verder! Gebruik de button hieronder of bereik Roel direct op 06-27061030. Krijg de juiste inzichten!

Roel Kuik

Digital Experience Strategist

Michael de Graaff

Head of Client Services & DXP Strategy

Benieuwd naar ons werk met DXP's?

Bekijk hier onze klanten!