5 redenen waarom een DXP leidt tot meer digitaal succes
1. Toekomstbestendige technologie
Met een DXP maak je jouw organisatie innovatie- en toekomstbestendiger. Zo’n platform kan namelijk probleemloos samenwerken met bestaande systemen, maar tegelijkertijd ook innovaties ondersteunen die nieuwe digitale ervaringen mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan customer journeys die zijn verrijkt met gepersonaliseerde aanbiedingen, productaanbevelingen of configurators die worden aangedreven door geavanceerde AI. De mogelijkheden zijn nagenoeg onbegrensd.
Een DXP combineert de mogelijkheden van een website en CMS, maar geeft je ook de mogelijkheden om verder na te denken over en te experimenteren met chatbots, VR, AR, machine learning en AI. De magie van een krachtig API zorgt ervoor dat je alle denkbare kanalen en applicaties aan elkaar kunt koppelen, waardoor het niet langer een probleem is om het groeiende arsenaal aan digitale touchpoints efficiënt te managen. Zo creëer je de geïntegreerde klantervaring en customer journey van de toekomst.
2. Een perfecte ervaring op alle apparaten
Zakendoen, shoppen en informatie zoeken: vroeger deden we het vooral op de klassieke desktop. Maar ook mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, zijn inmiddels volwaardige minicomputers die we zowel privé als zakelijk gebruiken voor een steeds breder spectrum aan handelingen.
Een DXP kan je klanten volgen over hun verschillende devices. Het maakt niet uit hoeveel apparaten mensen gebruiken en hoe vaak ze switchen tussen verschillende devices; ze krijgen altijd een gepersonaliseerde en hoogwaardige digitale klantervaring voorgeschoteld.
Heeft een klant je via zijn smartphone gevonden? Dan herken je hem en heet je hem van harte welkom. Bovendien weet je naar welke informatie en producten hij vorige keer heeft gezocht en geef je de korting die hij via een Facebookactie in de wacht heeft gesleept, zelfs als destijds de laptop zijn voorkeursapparaat was. Dat is namelijk het mooie van een DXP: je brengt informatie die eerst in aparte silo’s (zoals CRM, website, mobiel, chatbots, social media en klantenservice) stond samen op een en dezelfde plek. Het resultaat: een perfecte en gestroomlijnde klantervaring op alle devices.
3. Een powerhouse in personalisatie
Doordat je DXP beschikt over first party data kan je effectief inzicht creëren in je bezoekers en gepersonaliseerde informatie aanbieden. Door klantprofielen en buyer persona's te ontwikkelen kan je iedere unieke bezoeker een eigen beleving aanbieden. Wie zijn je klanten? Wat willen ze? En in welke fase van de customer journey zitten ze? Met een goed DXP zorg je voor goede maatwerkcontent op het juiste moment.
4. Een verbeterde flexibiliteit
Flexibiliteit is essentieel voor bedrijven die relevant willen blijven. Mede door de voortdurende stroom aan technische innovaties veranderen markten en klantbehoeften in het digitale tijdperk sneller en vaker dan ooit. Onderzoek van McKinsey wijst bijvoorbeeld uit dat 70% van de agile werkende bedrijven hoog scoort op organisationele gezondheid.
Een DXP geeft je de broodnodige flexibiliteit. De architectuur, inrichting en leervermogens van het platform maken het namelijk mogelijk om snel en agile nieuwe oplossingen te ontwerpen, testen en verbeteren. Het resultaat: een korte time-to-market, waardoor je gemakkelijk individuele applicaties en diensten kunt vervangen of toevoegen, allemaal aangepast aan de actuele behoeften.
5. Naadloze koppelingen met bestaande CRM- en ERP-systemen
Een CRM- en/of ERP-systeem vormt hoogstwaarschijnlijk het hart van je huidige IT- en applicatielandschap. Een digital experience platform is gemakkelijk te koppelen aan bestaande CRM’s en ERP’s. Zo wordt het nog gemakkelijker om al je verkoop- en marketingkanalen (webshop, fysieke winkel, social media, klantportalen, digitale assistenten) samen te laten werken. Het resultaat? De omnichannel-ervaring die een belangrijke katalysator van commerciële groei is.