Wat is een Digital Experience Platform (DXP)?

In dit artikel:

  • Wat is een DXP?
  • Waarom zou je een DXP gebruiken?
  • 5 redenen waarom een DXP leidt tot meer digitaal succes.
  • Waarom zijn DXPs ontstaan?
  • Voor wie is een DXP geschikt?
  • Wat voor soorten DXP zijn er?
  • Wat zit er in een DXP?
  • Welk DXP past bij mij?

Wat is een DXP?

Een Digital Experience Platform (DXP) is één centraal platform dat contentmanagement, digital marketing en e-commerce kan combineren om de best mogelijke User Experience te leveren aan je bezoekers. Gartner, de autoriteit op het gebied van marktonderzoek, definieert een DXP als:

"A digital experience platform (DXP) is an integrated set of core technologies that support the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences across multiple channels in the customer journey" .
Gartner

Voor wie is een DXP geschikt?

Vanwege de combinatie tussen contentmanagement, krachtige digital marketing features en e-commerce is een DXP voor zeer veel bedrijven een uitstekende oplossing. Aan de ene kant zie je bedrijven die voorheen op Wordpress of Umbraco platformen zaten en meer uit hun online platform willen halen. Aan de andere kant maken ook veel organisaties die gefrustreerd zijn met de complexiteit van hun enterprise solution zoals Sitecore de overstap maken naar een gebruiksvriendelijke DXP.

Maar, hoe weet je dan dat je huidige CMS niet meer volstaat? Er zijn verschillende signalen binnen een organisatie die erop duiden dat je verder aan het groeien bent dan een CMS nog aan kan voldoen. Een DXP lost verschillende knelpunten op voor developers, content editors, en CEOs:

Een DXP voor:

Developers

"We kunnen niet de functies toevoegen die we eigenlijk graag zouden willen gebruiken."

"We willen bouwen op iets dat over 5 jaar nog steeds relevant is."

Content Editors

"ik wil weten welke content of journeys werken, en waar mensen afhaken."

"Ik wil kunnen experimenteren en pagina's maken zonder dat ik telkens IT nodig heb."

Marketing Managers

"Mijn organisatie kan zich niet snel genoeg aanpassen aan veranderd klantgedrag."

"Onze huidige digitale strategie kost ons te veel tijd, mensen en middelen."

Herken jij je hier in?


Dit zijn zes veel voorkomende knelpunten waardoor mensen overstappen naar een DXP. 
Herken jij je in een of meerdere van deze statements?
Dan kan een DXP een oplossing voor jou zijn. 

Workflow

"Mijn workflow bestaat uit veel handmatig werk, ik moet veel zelf posten en analyseren."

Taal lokalisatie

"Ik wil mijn content in meerdere talen kunnen aanbieden, maar het is erg lastig overzicht te houden tussen alle content in mijn website, app, e-mailcampagnes, en social posts."

Gebruikersgegevens

"Ik heb weinig inzicht in mijn gebruikersgegevens, dus ik kan moeilijk mijn campagnes verbeteren."

SEO

"Ik kan maar moeilijk zoekwoordanalyse doen, backlinks monitoren, en mijn websiteprestaties inzien. Hierdoor krijg ik maar moeilijk mijn website bovenaan in de zoekresultaten."

E-mail Marketing

"Ik verstuur regelmatig e-mails, maar ik zet nog maar amper automatisering en segmentatie in. Hierdoor kost het mij veel tijd, en schrijven mensen zich vaak uit omdat ze geen relevante berichten krijgen."

Systeemopbouw

"Mijn CMS werkt niet samen met andere systemen waardoor ik over minder functies beschik dan ik nodig heb."

De vragen die je aan jezelf moet stellen voordat je naar een DXP overstapt.

Hoe kies je een DXP?

Stel jezelf deze vragen voordat je overstapt.

Lees verder

Waarom zou je een DXP gebruiken?

Uiteindelijk willen de meeste organisaties 'gewoon' een platform dat er mooi uit ziet, snel is, en eenvoudig in gebruik is voor marketeers en content editors. Waarbij je meetbare acties als aankopen in je shop, ingestuurde formulieren of bekeken content kan omzetten in vervolgacties die door je bezoekers als relevant worden ervaren. Dit is precies wat een DXP kan bieden.

Je DXP beschikt over first party data, die je kan inzetten om relevante, gepersonaliseerde en vloeiende belevingen te bieden aan iedere bezoeker. Zonder DXP zouden deze gegevens verspreid raken over verschillende systemen, waardoor het lastig wordt deze uniform in te zetten. Met je DXP kan je bijvoorbeeld content personaliseren op basis van buyer persona's of individuele bezoekers op basis van data die je zelf hebt verzameld binnen je platform.

Een fijne relevante ervaring met je merk online leidt tot herhaalbezoeken en een stijgende waardering voor je merk. En vanuit die positie kun je alle aanwezige marketing tools inzetten om effectief te werken aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. Want online groei of een grotere naamsbekendheid realiseren vereist ook dat je beschikt over de technologie om dit te kunnen waarmaken.

“De uitgebreide marketingfuncties en first-party data stellen ons in staat om betere en rijkere gebruikerservaringen te creëren.”
Michael van Dijk, Unitmanager APS IT-diensten

5 redenen waarom een DXP leidt tot meer digitaal succes


1. Toekomstbestendige technologie

Met een DXP maak je jouw organisatie innovatie- en toekomstbestendiger. Zo’n platform kan namelijk probleemloos samenwerken met bestaande systemen, maar tegelijkertijd ook innovaties ondersteunen die nieuwe digitale ervaringen mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan customer journeys die zijn verrijkt met gepersonaliseerde aanbiedingen, productaanbevelingen of configurators die worden aangedreven door geavanceerde AI. De mogelijkheden zijn nagenoeg onbegrensd. 

Een DXP combineert de mogelijkheden van een website en CMS, maar geeft je ook de mogelijkheden om verder na te denken over en te experimenteren met chatbots, VR, AR, machine learning en AI. De magie van een krachtig API zorgt ervoor dat je alle denkbare kanalen en applicaties aan elkaar kunt koppelen, waardoor het niet langer een probleem is om het groeiende arsenaal aan digitale touchpoints efficiënt te managen. Zo creëer je de geïntegreerde klantervaring en customer journey van de toekomst.


2. Een perfecte ervaring op alle apparaten

Zakendoen, shoppen en informatie zoeken: vroeger deden we het vooral op de klassieke desktop. Maar ook mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, zijn inmiddels volwaardige minicomputers die we zowel privé als zakelijk gebruiken voor een steeds breder spectrum aan handelingen. 

Een DXP kan je klanten volgen over hun verschillende devices. Het maakt niet uit hoeveel apparaten mensen gebruiken en hoe vaak ze switchen tussen verschillende devices; ze krijgen altijd een gepersonaliseerde en hoogwaardige digitale klantervaring voorgeschoteld. 

Heeft een klant je via zijn smartphone gevonden? Dan herken je hem en heet je hem van harte welkom. Bovendien weet je naar welke informatie en producten hij vorige keer heeft gezocht en geef je de korting die hij via een Facebookactie in de wacht heeft gesleept, zelfs als destijds de laptop zijn voorkeursapparaat was. Dat is namelijk het mooie van een DXP: je brengt informatie die eerst in aparte silo’s (zoals CRM, website, mobiel, chatbots, social media en klantenservice) stond samen op een en dezelfde plek. Het resultaat: een perfecte en gestroomlijnde klantervaring op alle devices.


3. Een powerhouse in personalisatie

Doordat je DXP beschikt over first party data kan je effectief inzicht creëren in je bezoekers en gepersonaliseerde informatie aanbieden. Door klantprofielen en buyer persona's te ontwikkelen kan je iedere unieke bezoeker een eigen beleving aanbieden. Wie zijn je klanten? Wat willen ze? En in welke fase van de customer journey zitten ze? Met een goed DXP zorg je voor goede maatwerkcontent op het juiste moment. 

4. Een verbeterde flexibiliteit

Flexibiliteit is essentieel voor bedrijven die relevant willen blijven. Mede door de voortdurende stroom aan technische innovaties veranderen markten en klantbehoeften in het digitale tijdperk sneller en vaker dan ooit. Onderzoek van McKinsey wijst bijvoorbeeld uit dat 70% van de agile werkende bedrijven hoog scoort op organisationele gezondheid. 

Een DXP geeft je de broodnodige flexibiliteit. De architectuur, inrichting en leervermogens van het platform maken het namelijk mogelijk om snel en agile nieuwe oplossingen te ontwerpen, testen en verbeteren. Het resultaat: een korte time-to-market, waardoor je gemakkelijk individuele applicaties en diensten kunt vervangen of toevoegen, allemaal aangepast aan de actuele behoeften.


5. Naadloze koppelingen met bestaande CRM- en ERP-systemen

Een CRM- en/of ERP-systeem vormt hoogstwaarschijnlijk het hart van je huidige IT- en applicatielandschap. Een digital experience platform is gemakkelijk te koppelen aan bestaande CRM’s en ERP’s. Zo wordt het nog gemakkelijker om al je verkoop- en marketingkanalen (webshop, fysieke winkel, social media, klantportalen, digitale assistenten) samen te laten werken. Het resultaat? De omnichannel-ervaring die een belangrijke katalysator van commerciële groei is.

Foto van Bas van den Hoogen, Software Developer bij Aviva Solutions

+112% doorgeklikt

Eindhoven365 zag een groei van +112% op een van hun belangrijkste KPI's dankzij hun nieuwe DXP.

Bekijk de volledige case

Waarom zijn DXPs ontstaan?

Een Digital Experience Platform is het antwoord op een belangrijke marktverschuiving. Waar vroeger het product centraal stond (product-oriented), vormt tegenwoordig de klant de kern van je business (customer-oriented). Met een DXP, een platform dat gemaakt is om digitale ervaringen te optimaliseren, kan je ervoor zorgen dat je klanten de best mogelijke klantreis aangeboden krijgen op je website. Hiermee helpen ze je met klanten werven, en stimuleren ze klanttevredenheid en -loyaliteit. 

Alles draait tegenwoordig om het leveren van een zo sterk mogelijke User Experience voor je bezoekers, klanten of leden. Waar je jaren geleden nog kon volstaan met alleen een Content Management Systeem (CMS) om je content te beheren, is het nu hard werken om te blijven voldoen aan de verwachtingen die bezoekers hebben.

Wat zit er in een DXP?

Het uiteindelijke aantal features verschilt per leverancier en per type DXP je gaat gebruiken, maar de onderstaande zes functionaliteiten zou je minimaal terug kunnen verwachten in iedere DXP:

Zes Functies die minimaal in iedere DXP zitten: Content management, Digital Marketing, Digital Commerce, Customer Data Platform, Analytics, Marketing Automation


Wat voor soorten DXP zijn er?

Er zijn verschillende DXP platformen op de markt, die allemaal nét van elkaar verschillen. Over het algemeen erkennen we drie soorten DXPs, die gekenmerkt worden door de wijze waarop het platform opgebouwd is:

  1. Een 'single vendor' DXP is een DXP die gemaakt is door één leverancier met als doel een gesynchroniseerde oplossing te bouwen. 

  2. Een 'Integrated' DXP is een DXP waarbij meerdere services van (voorheen) verschillende leveranciers samengebracht worden onder één leverancier tot één gezamenlijke oplossing.

  3. Een 'best-of-breed' DXP is een op maat gemaakte Composable DXP, opgebouwd uit verschillende leveranciers en services. Hiermee kies je de beste aanbieder per dienst die je nodig hebt, zodat je DXP optimaal aan je wensen aansluit.
Er zijn drie verschillende soorten DXP: Een Best of Breed DXP die op maat samengesteld word, een Integrated DXP waarbij services opgekocht worden en samen één geheel gaan vormen, en een Single Vendor DXP die gebouwd zijn door één enkele leverancier.
Waarom veel bedrijven kiezen voor Kentico.

+273% gemiddelde tijd op pagina

Driestar Hogeschool zag een enorme stijging dankzij hun DXP.

Lees verder

Welk DXP past bij mij?

Als je nog niet weet welk type DXP of welke leverancier het beste bij jouw bedrijf of organisatie past, is het ten eerste essentieel om grip te hebben op je Digital Maturity. Dit geeft inzicht in hoe goed jouw organisatie of bedrijf in staat is om digitale tooling zo optimaal mogelijk in te zetten, en welke leerpunten je nog aandacht aan kan besteden. Je Digital Maturity is medebepalend voor welke variant het beste bij je past.

Wil je meer inzicht creëren in je Digital Maturity en een plan krijgen waarbij je een stapsgewijze persoonlijke roadmap krijgt? Dan kan je onze gratis Digital Maturity Check doen.

Ben jij klaar voor een DXP?

Onze digital maturity check geeft je direct inzicht!

Wil je graag de resultaten van je Digital Maturity Check bespreken, of ben je op zoek naar advies om een DXP te kiezen? Neem contact met ons op! We helpen je graag verder in een persoonlijk gesprek.

Onze DXP specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw DXP helpt je om je User Experience naar het volgende niveau te tillen. Maar welke past het beste bij je behoeftes? Samen brengen we jouw wensen in kaart, en zoeken we jouw perfecte match. We helpen je graag verder! Gebruik de button hieronder of bereik Roel direct op 06-27061030. Krijg de juiste inzichten!

Roel Kuik

Digital Experience Strategist

Michael de Graaff

Head of Client Services & DXP Strategy