Alles draait tegenwoordig om het leveren van een zo sterk mogelijk User Experience voor je bezoekers, klanten of leden. Waar je jaren geleden nog kon volstaan met alleen een Content Management Systeem (CMS) om je content te beheren, is het nu hard werken om te blijven voldoen aan de verwachtingen die bezoekers hebben. Een DXP kan een goede manier zijn om aan die verwachtingen te voldoen. Maar wat is het dan precies? In dit artikel lopen we die vier meest gestelde vragen langs.
Wat is een DXP?
Een Digital Experience Platform (DXP) is een van de manieren waarop je als organisatie een betere User Experience kunt bieden aan je bezoekers. Maar wat is een Digital Experience Platform? Gartner, de hoofdauthoriteit op het gebied van marktonderzoek zegt:
"A digital experience platform (DXP) is an integrated set of core technologies that support the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences across multiple channels in the customer journey" .
- Gartner
Oftewel: een DXP is één centraal platform dat contentmanagement, digital marketing en e-commerce kan combineren om de best mogelijke User Experience te leveren aan je bezoekers. Een DXP maakt gebruik van meerdere geïntegreerde technologieën om een breed spectrum aan interactiepunten te beheren.
Een DXP is het antwoord op een belangrijke marktverschuiving. Waar vroeger het product centraal stond (product-oriented), vormt tegenwoordig de klant de kern van je business (customer-oriented). DXP’s doen namelijk meer dan alleen klanten werven; ze stimuleren ook de klanttevredenheid en -loyaliteit.
Waarom zou je een DXP gebruiken?
Uiteindelijk willen de meeste organisaties 'gewoon' een platform dat er mooi uit ziet, snel is, en eenvoudig in gebruik is voor marketeers en content editors. Waarbij je meetbare acties als aankopen in je shop, ingestuurde formulieren of bekeken content kan omzetten in vervolgacties die door je bezoekers als relevant worden ervaren. Dit is precies wat een DXP kan bieden.
Je DXP beschikt namelijk over first party data die anders verspreid is over verschillende systemen, waardoor je deze inzichten kan inzetten om relevante, gepersonaliseerde en vloeiende belevingen te bieden aan iedere unieke bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan het personaliseren van content afgestemd op buyer personas of individuele bezoekers op basis van data die je zelf hebt verzameld binnen je platform.
Een fijne relevante ervaring met je merk online leidt tot herhaalbezoeken en een stijgende waardering voor je merk. En vanuit die positie kun je alle aanwezige marketing tools inzetten om effectief te werken aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. Want online groei of een grotere naamsbekendheid realiseren vereist ook dat je beschikt over de technologie om dit te kunnen waarmaken.