Digitale transformatie is al jaren het toverwoord. We moeten digitaal groeien om bij te blijven bij de verwachtingen van onze klanten en bezoekers. Hoogstwaarschijnlijk heeft deze wens vanuit de interne organisatie sterk bijgedragen aan de keuze voor Kentico Xperience. Je hebt immers een sterk digitaal platform nodig om mee te kunnen groeien met de digitale verwachtingen van je doelgroep. Zoveel mogelijk verkeer genereren is vervangen door de wens om relevant verkeer aan je te binden en vaker terug te laten komen. En wat is dan beter geschikt dan een digital experience platform (DXP) waarmee je vanuit één totaaloplossing contentmanagement, marketing en zelfs e-commerce eenvoudig regelt.
Een goed ingericht DXP stelt je in staat om betekenisvolle interacties te creëren met je bezoekers, 1-op-1 marketing in te zetten en ze altijd en overal de meest relevante content aan te bieden. Beschikken over de juiste technologie is belangrijk, maar net zo van belang is zorgen dat je die technologie ook weet in te zetten op een manier die past bij je organisatie. Bij wat je organisatie op dat moment aan kan. Maar hoe weet je wat op dit moment bij je organisatie past?
Om te bepalen wat jouw organisatie op dit moment aan kan is het bepalen van je digital maturity een uitstekende metric. Hiermee breng je in kaart hoe goed je in staat bent om de best mogelijke online beleving te presenteren, door te meten op resultaat en de mate waarin je gebruik maakt van de tools die je tot je beschikking hebt. De digital maturity van je organisatie stijgt dus niet simpelweg door de aanschaf van een DXP, maar geeft je wel alle middelen om digitale groei te realiseren. Precies de reden waarom wij onze klanten blijven begeleiden nadat de site klaar is voor livegang. Want dan begint het pas. Zoals ook aangegeven in ons eerdere artikel, komen we helaas teveel Kentico-gebruikers tegen die teleurgesteld zijn in de adoptie van al het moois wat Kentico Xperience te bieden heeft. Waarom? Omdat er een mismatch is tussen wat het nieuwe DXP moet opleveren vanaf het begin en de mate waarin de organisatie zelf klaar is om dit te realiseren.
Om dit te voorkomen kun je het beste stap voor stap meegroeien met de functionaliteiten die Kentico Xperience te bieden heeft. Kies als eerste functionaliteit iets waar je organisatie nu ook al ervaring mee heeft, zoals het versturen van de maandelijkse nieuwsbrief of marketing emails. Door de aanwezige tooling uit te faseren en te vervangen door de email-marketing functionaliteiten van Kentico Xperience komt de business ook niet stil te vallen. Vanuit hier kun je doorpakken naar het uitvoeren van A/B testing op verschillende varianten, personalisatie van landingspagina's. De mogelijkheden zijn onbeperkt zolang je de inspanningen richt op waar je klaar voor bent. Het begrijpen en (h)erkennen van je digital maturity is hiervoor noodzakelijk. Voor het uitwerken van de strategie en het implementeren van de verschillende marketing tools in Kentico Xperience adviseren we je altijd om gebruik te maken Kentico Xperience Certified Marketers. Alleen dan weet je zeker dat je samenwerkt met ervaren marketeers die ook alles weten van jouw platform.
Met bovenstaande uitleg is het niet gek dat Kentico Xperience zelf een model heeft ontwikkeld wat je helpt om je huidige digital maturity in kaart te brengen. Want door hier grip op te krijgen, ben je in staat om alle online marketing functionaliteiten volledig uit te nutten. Denk daarbij aan marketing automation, personalisatie, email marketing, social media marketing, SEO, A/B testen en optimalisatie.
Direct naar de Maturity Model Calculator om je digital maturity te berekenen >>
In dit model gaat Kentico Xperience uit van 7 niveau's van digital maturity van 'Home' tot 'Megacity'. Deze vind je terug op de horizontale as. Over de verticale as zijn de online marketing onderwerpen uitgesplitst. Behalve team size komen deze overeen met de functionaliteiten die Kentico Xperience biedt. Per onderwerp kun je vervolgens bepalen wat je digitale volwassenheid is door dit te matchen met de voorbeelden in het model.
Voorbeeld 1: Gebruik je A/B testing bij email marketing om je resultaten te optimaliseren dan scoor je hier qua digital maturity als 'City'.
Voorbeeld 2: Zet je jouw platform als Solution purpose alleen in voor het vergroten van naamsbekendheid en geen concreet meetbare kpi's dan scoor je hier als 'Hamlet'.
Het fijne aan dit model is dat je inzicht krijgt in waar je, per marketing onderwerp, het beste eerst je aandacht aan kunt besteden om te voorkomen dat je je pijlen richt op iets waar je nog niet klaar voor bent. Tegelijkertijd is het ook maar een model. Je hoeft niet persé een marketingteam van 15fte te hebben om binnen jouw vakgebied wel volledige digital maturity te behalen. Staar je daar dus niet blind op. Focus je op wat je kan en bouw vanuit daar stapsgewijs je digital maturity steeds verder uit.
Om de vertaalslag te maken van ambitie naar concrete digitale groei doe je er verstandig aan om samen te werken met een Kentico Gold partner met een bewezen track record in het implementeren van de online marketing functionaliteiten. Een partner die je helpt met grip krijgen op je huidige digital maturity niveau en wat de best passende volgende stappen zijn in jullie digitale groei. Dit soort partners herken je aan de mate waarin ze content schrijven over dit onderwerp en hoe bereid ze zijn om kennis met je delen... :)
Het is belangrijk om er voor te zorgen dat de inrichting van je Kentico Xperience platform ook vanuit technisch perspectief volledig op orde is om alle online marketing functionaliteiten ook echt te kunnen gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Gekwalificeerde Kentico-partners kunnen je daar uitstekend mee helpen. Speciaal hiervoor is de Kentico Xperience Online Marketing audit ontwikkeld.
We kijken graag een keertje met je mee als je dat op prijs stelt. Zo kunnen we samen je digital maturity vast stellen of sparren over de beste stappen naar een hogere digital maturity. Het enige wat je hoeft te doen is ons een mailtje te sturen op hetgroteeffect@avivasolutions.nl
Benieuwd naar hoe andere bedrijven dit doen? We hebben een inspiratieboekje gemaakt met daarin 3 succesverhalen van klanten die hun resultaat maximaliseren door optimaal gebruik te maken van Kentico Xperience. Download jouw exemplaar op deze pagina.