Een All-In-One platform wordt geleverd door één leverancier, maar er worden vaak wel externe diensten aan gekoppeld.
Een All-In-One platform wordt geleverd door één leverancier, maar er worden vaak wel externe diensten aan gekoppeld.
Ieder platform heeft maatwerk nodig. Daar is niet aan te ontkomen en kost veel tijd om te ontwikkelen en te onderhouden. Developers moeten namelijk eerst nieuwe code maken, en vervolgens alles testen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt. Het verschil tussen platformen zit hem in hoé het maatwerk gemaakt wordt en waarvoor het nodig is. Bij All-In-One platformen wordt een gedeelte van het platform altijd beheert door je leverancier en een gedeelte door jouw team. Je hebt dus altijd een gedeelde verantwoordelijkheid. Afhankelijk van je leverancier, verschilt het hoe die verdeling opgebouwd is.
In de verdeling van verantwoordelijkheid voor onderhoud erkennen we over het algemeen drie categorieën, die omschrijven welke diensten je leverancier overneemt:
Een gemiddeld All-In-One platform is IaaS, wat betekent dat er nog veel werk bij je eigen team ligt. Modernere All-In-One platformen vangen dit al meer op door naar een PaaS systeem over te stappen, maar ook dan blijft er verantwoordelijkheid bij je eigen team liggen. In deze drie categorieën zijn er nog onderverdelingen, zoals Managed PaaS, maar voor deze uitleg zullen we het bij de hoofdcategorieën houden.
Behalve dat er bij All-In-One platformen vaak veel verantwoordelijkheid ligt bij je team, wordt het je team vaak ook moeilijker gemaakt om maatwerk te maken. De nieuwste All-In-One platformen kunnen extra (marketing) tools, zoals een CRM of Marketing Automation service, toevoegen dankzij API’s (Application Programming Interfaces). API’s zijn ontworpen om eenvoudig een oplossingen te kunnen uitbreiden en aanpassen. Maar oudere All-In-One platformen ondersteunen deze moderne koppelingen vaak niet. Bovendien zijn All-In-One platformen niet gemaakt om samen te werken met tools buiten de totaalpakketten. Een All-In-One providers prioriteit is immers één sterk totaalpakket aanbieden. Kom je dan toch in een situatie waarbij je andere tools wil koppelen, dan kost het vaak tijd omdat je team een nieuwe volledig nieuwe koppeling moet bouwen en onderhouden.
Het probleem van te veel tijd aan onderhoud en maatwerk moeten besteden is een probleem voortkomt uit beperkingen van de technologie. Om dit op te lossen, moet je dus de technologie aanpassen. Een alternatief dat de limieten van een All-In-One platform oplost is een Composable platform.
Een Composable platform kost minder tijd om te onderhouden omdat het anders is opgebouwd dan een All-In-One platform. In plaats van te focussen op een totaalpakket, focust het op de koppelingen tussen de diensten. Dit maakt de architectuur een stuk flexibeler, en biedt de mogelijkheid om individuele, gespecialiseerde diensten (ookwel ‘best-of-breed' oplossingen genoemd) samen te voegen. Deze vorm van bouwen staat bekend als een ‘MACH-architectuur’, en pakt de IaaS/Paas en API stukken heel anders aan: een MACH-architectuur is namelijk SaaS en API-first
Een Composable platform wordt gebouwd door de diensten van verschillende leveranciers te combineren. De afbeelding toont een paar diensten als voorbeeld. Deze hoeven niet per sé aanwezig te zijn.
Een Composable platform wordt volledig opgebouwd met SaaS-diensten. Dit zijn diensten die altijd via de Cloud worden aangeboden, en waar je leverancier altijd volledig verantwoordelijk voor is. In andere woorden: jouw team hoeft de dienst niet te onderhouden en je dagelijkse processen kunnen gewoon doorgaan. Doordat het platform volledig op deze diensten draait, maakt dit tijd vrij die anders aan onderhoud besteed had moeten worden.
SaaS-diensten hebben nog een ander belangrijk voordeel: je kan gedetaileerde SLA’s (Service Level Agreements) krijgen. Met SLA's kan je met je leverancier over verschillende aspecten van je platform afspraken maken, bijvoorbeeld over dataopslag, acceptabele limieten en beschikbaarheid. Hiermee kan je bijvoorbeeld afspreken wat een acceptabele downtime is. Komt het dan toch voor dat je een keer onbereikbaar bent? Dan kan het zelfs zo zijn dat je leverancier je hiervoor moet vergoeden. Het belangrijke verschil tussen SLA's op SaaS (Composable) en die van Iaas en Paas (All-In-One's) is dat een SLA op een Composable platform je meer garantie kan bieden dan een SLA van een All-In-One platform. Een SLA van een Composable platform kan namelijk snelheid garanderen. Omdat een Composable platform een SaaS-dienst is, draait de aangeboden dienst namelijk volledig op het platform van je leverancier. Dit betekent dat je leverancier volledige controle heeft over de dienst, en daarom meer garanties kan geven.
Een Composable platform is echt ontwikkeld om makkelijk maatwerk te kunnen bouwen. Composable platformen zijn ‘API-first’. Dit betekent dat ze altijd API’s ondersteunen. Hierdoor kan het platform makkelijk uitgebreid en/of aangepast kan worden, en hoeft je team dus niet zelf koppelingen hoeft bouwen. Dat bespaart veel tijd. Ook ligt de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de API niet bij je team, waardoor je team zich écht kan focussen op nieuwe features bouwen.
Bij een All-In-One platform ben je altijd gedeeltelijk verantwoordelijk voor het onderhoud.
In tegenstelling tot een Composable platform, waar je leverancier volledig verantwoordelijk is.
Behalve dat Composable platformen veel tijd besparen in het onderhoud, hebben ze nog meer belangrijke voordelen. Door de API-first aanpak kan je namelijk makkelijk onderdelen onafhankelijk van elkaar updaten of vervangen. Een vernieuwing in je front-end? Dat kan zonder dat je back-end geraakt wordt. Nieuwe betaalprovider toevoegen? Geen probleem, zonder impact op andere services.
Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat onderhoud voorspelbaarder en minder ingrijpend wordt. In plaats van het hele systeem te moeten updaten, kan je aan de individuele onderdelen werken. Dit verlaagt de complexiteit van het werk, en maakt het de tijdsinvestering voor het onderhoud makkelijker in te schatten. Doordat de inschatting makkelijker wordt ontstaan er minder onverwachte problemen, en kan je team hun energie steken in het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en verbeteringen.
Composable Commerce oplossingen worden gekenmerkt door snelheid. Je profiteert van deze snelheid op twee manieren: je kan snel nieuwe technologieën toevoegen, en de technologieën zelf versnellen ook je werkprocessen.
Met een Composable Commerce platform kun je makkelijk nieuwe technologieën adopteren. Denk aan AI-gedreven personalisatie, nieuwe omnichannel-ervaringen of innovatieve loyalty-programma’s. Doordat de architectuur opgebouwd is uit koppelbare diensten, voeg je makkelijk een nieuwe technologie toe aan je bestaande setup zonder grote herbouwprojecten.
Je kan dus snel nieuwe diensten toevoegen, maar je kan óók snel reageren. Snelle reacties op concurrentie zijn essentieel binnen e-commerce. Voert een concurrent bijvoorbeeld een prijsverlaging door? Dan moet je snel de prijzen in je eigen catalogus aan kunnen passen, of je klanten gaan naar je concurrent. Een Composable platform is zo gebouwd dat je nieuwe prijzen snel aangepast kunnen worde, en jíj altijd relevant blijft.
Kortom: je platform groeit met je ambities mee, in plaats van dat het je innovatiekracht afremt.
Teams die met een All-In-One platform werken zijn veel tijd aan onderhoud omdat ze er zelf verantwoordelijk voor zijn. Bovendien komt daar een extra laag bovenop, omdat alle koppelingen met externe leveranciers vaak zelf gemaakt en onderhouden moeten worden.
Dit probleem ontstaat door technische limieten van het bestaande platform, en kan daardoor worden opgelost door over te stappen naar een nieuw, anders opgebouwd, platform. Een Composable platform biedt hierin een oplossing: door de SaaS-diensten wordt de verantwoordelijkheid voor onderhoud bij je team weggehaald, en hoeven ze bovendien niet meer zelf koppelingen te bouwen en onderhouden. Deze flexibele MACH-architectuur zorgt ervoor dat je developers bevrijd worden van eindeloos onderhoud, en geeft jullie de ruimte om écht aan innovatie te werken.
Bij Aviva Solutions helpen we bedrijven de best passende oplossingen vinden. We combineren onze ervaring in complexe e-commerce omgevingen met een slimme aanpak die gericht is op resultaat. Samen zorgen we ervoor dat je IT-landschap je plannen ondersteunt en jij het maximale uit je platform kan halen.
Wil je weten hoe jouw organisatie de stap kan zetten om niet continu met onderhoud bezig te zijn? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.
Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.