Werken aan de frontend van de nieuwe site van Suzuki
Samen met zijn UX-collega Sander Wehkamp gaf Tim van Schie het autodeel van de website van Suzuki Nederland, www.suzuki.nl, een nieuwe look-and-feel. Met structurele kleine verbeteringen wist hij de conversie te verhogen en daarbij schuwde hij de technische uitdagingen niet.Hij lijkt wel splinternieuw
Ik verbeterde bijvoorbeeld een productvergelijkingstabel: bezoekers komen nu in minder stappen in het auto-samenstelproces terecht. Ook is de performance van de frontend-code nu veel beter. De nieuwe website lijkt wel splinternieuw. Maar we hebben het gedaan zonder de componenten, de content en de HMTL-code te wijzigen. Dat was best een uitdaging. Alles moest passen binnen de nieuwe huisstijl, ook de onderdelen waar nog geen ontwerp voor was. Dat vroeg om een heel andere manier van denken, want je begint niet met een minimum viable product zoals bij een compleet nieuwe functionaliteit.
Handlebars-templates met JavaScript
Veel dynamische componenten waren geschreven met Handlebars-templates in combinatie met JavaScript. Nu zouden we daar een library als React voor gebruiken. Dat zit dichter tegen het pure JavaScript aan en ik ben er ook beter bekend mee. Bovendien heb je in React minder code nodig, waardoor je meer overzicht hebt. Maar omdat alles nu eenmaal met Handlebars was geschreven, heb ik me daarin verdiept. Een uitdaging op zich. Dit alles vroeg om een grote dosis creativiteit en snel schakelen met de UX-designer en de product owner. Dankzij de agile manier van werken en onze slimme oplossingen kwam het redesign goed uit de verf. Overigens schrijven we de nieuwe componenten wel in React.