Onlangs zijn we aan de slag gegaan om ledenorganisaties beter te helpen begrijpen hoe ze hun grootste uitdagingen kunnen oplossen. Zoals je je waarschijnlijk kunt voorstellen, was het benoemen van deze uitdagingen niet zo moeilijk. Ze lijken grotendeels op die van andere bedrijfsmodellen. Kort samengevat:
- Hoe kunnen we meer nieuwe leden werven?
- Hoe voorkomen we dat bestaande leden hun lidmaatschap opzeggen?
- Hoe blijven we onze ledenpropositie continu ontwikkelen om relevant te blijven?
Tijdens ons onderzoek kwamen we al snel tot de conclusie dat er veel content beschikbaar is over deze uitdagingen, maar nauwelijks iets over hoe je ze daadwerkelijk kunt aanpakken. Om echt waarde toe te voegen aan de sector, was de beste aanpak om een rapport te maken dat ledenorganisaties daadwerkelijk helpt succesvoller te worden.
Om te analyseren wat succesvolle ledenorganisaties anders doen, hebben we data-expert Frans Riemersma ingeschakeld. Frans staat bekend om zijn Martech-rapporten en zijn bijdrage aan de Global Marketing Technology Supergraphic. We hebben negen jaar aan data en analyses van MartechTribe gecombineerd met onze gezamenlijke marketingervaring. Het resultaat: een branche-rapport voor ledenorganisaties.
Echte toegevoegde waarde
Dit rapport tilt de ondersteuning van ledenorganisaties naar een hoger niveau. Voor elke uitdaging bieden we twee oplossingen: we laten succesvolle strategieën zien die je kunt implementeren en geven een overzicht van toolcategorieën die de kans op succes vergroten. Deze inzichten bieden ledenorganisaties de handvatten die ze nodig hebben om hun inspanningen om te zetten in resultaat. Laten we eens kijken naar enkele hoogtepunten.