NL EN

5 redenen voor retailers om voor Headless te kiezen

Er wordt steeds meer online gekocht. Een al langer bestaande trend die door de coronapandemie nog eens in een extra stroomversnelling kwam. Goed nieuws voor retailers toch? Zeker, maar deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee.

Toenemende concurrentie in de sector zorgt voor steeds hogere verwachtingen van bezoekers als het om laadtijden gaat en de kwaliteit van de online beleving die geboden wordt. Door het enorme aanbod zijn maar weinig bezoekers bereid om net zo te lang te blijven wachten totdat je webshop klaar is voor interactie.

Webshops en mobiele apps moeten dus aan de nodige eisen voldoen als je een serieuze speler wilt zijn binnen het moderne e-commerce landschap. Dat is niet altijd makkelijk met traditionele platformen, die zeker op het gebied van beheer en het omgaan met veel traffic vaak op hun technologische grenzen stuiten. Kiezen voor Headless is dan vaak een goede optie. In dit artikel leggen we uit waarom Headless een prima keuze is voor e-commerce bedrijven.

Wat is een Headless CMS?

Traditioneel bevat een Content Management Systeem (CMS) een "head" die de website voor de eindgebruiker verzorgt. Dit heeft als voordeel dat de website (deels) van tevoren gebouwd kan worden door de CMS leverancier. Een van de nadelen is dat het CMS de te gebruiken front-end technologie dicteert en je dus minder flexibiliteit hebt.

Met een Headless Content Management Systeem (CMS) is de front-end volledig losgekoppeld van de back-end. De inhoud wordt ontsloten via een Application Programming Interface (API) die wordt gebruikt door de front-end technologie naar keuze.

Voordeel 1, Technologische vrijheid

Bij Headless zit je niet langer vast aan één geïntegreerd platform. In plaats daarvan gebruik je de beste cloudservices (SaaS), en alleen de cloudservices die je nodig hebt, die je via API’s met elkaar laat communiceren. Je bent dus niet gebonden aan de functionaliteiten die in je CMS geleverd worden maar kiest zelf de ultieme mix aan tools die het beste bij je passen. 

Websitebezoekers en andere gebruikers merken hier niks van: zij krijgen een rijke gepersonaliseerde ervaring aangeboden via alle kanalen, net als bij een Digital Experience Platform (DXP).

Voordeel 2, Flexibiliteit

De onderling uitwisselbare API's maakt dat je zeer flexibel bent om nieuwe tools te adopteren of te reageren op marktveranderingen. Omdat, in tegenstelling tot bij traditionele platformen, de code en infrastructuur gescheiden zijn, hoef je bij Headless niet steeds meerdere codelagen aan te passen als u een verandering wilt doorvoeren. Hierdoor ontstaan eindeloze aanpassingsmogelijkheden en sluit u snel en zonder ingrijpende operaties nieuwe producten, diensten en bedrijven aan op uw e-commerce platform. 

Voordeel 3, Betere performance = betere resultaten

Deze performance is op te knippen in 2 delen: Laadtijd en Klantbeleving. Voor de laatste geldt dat je door de flexibiliteit van Headless maximale focus kunt aanbrengen op de perfecte online beleving. Een ijzersterke user experience leidt tot hogere conversies omdat je de verwachtingen van je bezoekers overtreft. 

Performance laat zich ook vertalen naar de snelheid waarmee je platform voldoende ingeladen is voor je bezoekers om aan de slag te kunnen. Hoe langer je moet wachten, hoe groter de kans dat je bezoeker afhaakt. Bekijk hiervoor ook het rapport van Deloitte. Omdat de front-end volledig is losgekoppeld van de back-end is een Headless CMS vaak vele malen sneller dan een DXP.  Hieronder een speedtest waarbij links de homepage laadtijd te zien is in de DXP-omgeving en rechts in een Headless-omgeving.

Voordeel 4, Lagere TCO

Omdat je met een Headless CMS aanpassingen van de front- en back-end los van elkaar kunt doen, hoeven ontwikkelaars en ontwikkelteams niet op elkaar te wachten of rekening te houden met een berg aan onderlinge afhankelijkheden bij het ontwikkelen of aanpassen van een functionaliteit. Het resultaat? Kortere doorlooptijden en een lagere total cost of ownership. 

Voordeel 5, Toekomstbestendige technologie

Omdat een Headless-architectuur zo flexibel is, ben je altijd goed voorbereid op de onzekere toekomst. Niemand weet namelijk zeker hoe de wereld van e-commerce zich op technologisch vlak gaat ontwikkelen. Met Headless kun je kiezen voor de beste oplossing voor dit moment en over een paar jaar relatief eenvoudig overschakelen op de technologie die dan het meest in zwang is. En dat zonder dat je de hele architectuur hoeft aan te passen. Alle data is er tenslotte al, net als de API’s. Het enige wat dan nog moet gebeuren, is het ontwikkelen van een nieuw front-end. Zo blijven nieuwe kanalen en technologieën binnen handbereik.

Past een Headless CMS bij jouw organisatie?

We kunnen ons best voorstellen dat je, ondanks deze 5 voordelen, meer overtuiging nodig hebt dat Headless ook daadwerkelijk de beste oplossing is voor jouw organisatie. Daarvoor hebben wij de Headless-wizard ontwikkeld. Met deze handige tool weet je binnen een paar minuten of je beter voor een DXP of een Headless-oplossing kunt kiezen. Dan doen we op basis van een aantal zorgvuldig geformuleerde vragen. Na het invullen van de wizard krijg je direct het resultaat en ontvang je per mail een uitgebreid rapport met een motivatie per gegeven antwoord. Dit rapport leent zich uitstekend om te delen en bespreken met collega's.

Liever een persoonlijk advies? Stuur ons dan even een mailtje om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen.