NL EN

Het belang van performance voor retailers

De spectaculaire groei van e-commerce is een kans voor retailers. Door zich te focussen op het digitale domein, ontstaan nieuwe verdienmodellen en wordt het makkelijker om nieuwe groepen kopers te bereiken. Naast kansen brengt e-commerce ook uitdagingen met zich mee. Eén van de belangrijkste uitdagingen is het waarborgen van de snelheid en performance van websites en webshops.

Op dat vlak worden consumenten namelijk steeds veeleisender. Het visuele aspect speelt bijvoorbeeld een steeds grotere rol in de route van oriëntatie naar winkelmandje. Daarnaast zijn ook de laadtijden een punt van aandacht. Een paar seconden vertraging bij het laden van een webpagina? Dan is de kans groot dat de klant afhaakt en zijn heil zoekt bij de concurrent die een muisklik verderop zit. In deze blog gaan we in op de effecten die een tegenvallende performance heeft op jouw conversiecijfers. Daarnaast kijken we hoe het verbeteren van die performance daadwerkelijk leidt tot een betere conversie.

De verwachtingen van bezoekers   

In 2021 vond 72,9% van alle wereldwijde e-commerce verkopen plaats op mobiele apparaten. Een trend die zich in 2022 voort zet. Dit in vergelijking tot 2016, toen het nog minder dan 50% was. Mobiele apps zoals Instagram zetten de nieuwe standaard wat betreft visuele aantrekkelijkheid en laadsnelheid. Dit verwachten bezoekers nu ook van de mobiele versie van jouw website. 

Daarnaast vinden er steeds meer impulsaankopen plaats via sociale netwerken. In dit onderzoek gaf 51% van de ondervraagden aan dat ze wel eens iets kopen terwijl ze door Instagram of Facebook scrollen. Dit type gebruikers haakt nog sneller af als de website niet snel laadt op een mobiel apparaat.

De volgende statistieken geven een beeld van het effect van verschillende laadtijden op het koop- en klikgedrag van een gebruiker:

  • Sneller dan 100 ms, de gebruiker ervaart dat het systeem instant reageert.
  • Sneller dan 1000 ms, de gebruiker voelt een vertraging en heeft het gevoel dat het systeem aan het werk is.
  • Langzamer dan 1000 ms, de gebruiker verliest de focus van hetgeen hij/zij mee bezig was.

Hoe een verbeterde performance uw conversie optimaliseert

Uit verschillende casestudies blijkt dat verbetering van de performance een rechtstreeks effect heeft op de conversie. Voor het Deloitte-onderzoek ‘Milliseconds make millions’ is bij 15 verschillende merken een performanceverbetering van 100 ms doorgevoerd. Hierna nam het aantal gebruikerstransacties met 8,4% toe en steeg de gemiddelde orderwaarde met 92%. Andere onderzoeken bevestigen dit beeld: bij Mobify zorgden iedere 100 milliseconden in performanceverbetering ervoor dat de conversie met 1,11% omhoog ging, wat leidde tot een verhoging van de jaarlijkse omzet met $380,000. Zo ook bij Furniture Village, waar een verbetering van 20% in performance leidde tot een verbetering van 10% in conversie.

Nog veel werk aan de winkel

Ondanks al deze mooie cijfers, ligt de gemiddelde mobiele laadtijd van webshops wereldwijd toch nog steeds rond de 10 seconden! Hier is dus nog genoeg winst te behalen. Marketeers zijn zich vaak wel bewust van het belang van goede laadtijden, maar desondanks ziet slechts 3% van de ondervraagde marketeers in het aangehaalde onderzoek performanceverbetering als een absolute topprioriteit. 

Helemaal onbegrijpelijk is dat niet, want het realiseren van een goede performance is echt niet makkelijk. Vaak zijn er wel wat quick wins te behalen, zoals het optimaliseren van afbeeldingen en het verkleinen van de JavaScript- en CSS-bundles. Na het doorvoeren van deze maatregelen verschuift de bottleneck echter vaak naar de serverkant en lopen retailers vaak tegen de limieten aan van de gekozen servertechnologie.

Dezelfde pagina maar dan bliksemsnel

De bovengenoemde uitdagingen zijn, in combinatie met de grote zakelijke winst die voortkomt uit performanceverbetering, een van de belangrijkste redenen geweest voor ons om hiervoor een betaalbare oplossing te bedenken. Een oplossing die gaat uit van de kracht en flexibiliteit van een headless-oplossing. 

Een traditioneel CMS of DXP (digital experience platform) mist meestal de flexibiliteit die je nodig hebt voor het bieden van een hypergepersonaliseerde klantervaring op maat en uitstekende performance. Bij headless zit je niet langer vast aan één geïntegreerd platform. In plaats daarvan gebruikt je de beste cloudservices (SaaS), en dan ook nog alleen de diensten die je nodig hebt. Via API’s laat je deze met elkaar communiceren. Websitebezoekers en andere gebruikers merken hier niks van: zij krijgen een rijke en gepersonaliseerde ervaring aangeboden via alle kanalen. 

Wij zijn er van overtuigd dat onze op headless en JAMstack (een moderne manier om websites te bouwen met een combinatie van Javascript, API’s en Markup) gebaseerde aanpak de oplossing is voor hardnekkige performanceproblemen. Het mooie aan de oplossing is bovendien dat er geen big-bangoverstap nodig is, maar dat wij een unieke incrementele, stapsgewijze aanpak aanbieden. We beginnen met het kritisch bekijken van de belangrijkste pagina’s. Denk in het geval van een e-commerceplatform bijvoorbeeld aan de productpagina’s. Die bouwen we na en steken we in een modern headless-jasje. 

Vervolgens zorgen we ervoor dat de nagebouwde pagina’s de best mogelijke performance en core web vitals hebben. Middels A/B-testen vergelijken we de prestaties van de nieuwe pagina’s met de performance van de originele, waardoor we een glashelder beeld krijgen van het effect op jouw conversiecijfers. Is het resultaat naar tevredenheid? Dan beginnen we met de landingspagina’s, of met een andere categorie als dat jouw voorkeur geniet. Zo doorlopen we stapsgewijs het gehele platform, totdat alles is overgezet naar headless.

Meer weten?

Wil je de performance van jouw website(s) en webshop naar een hoger niveau tillen? En heb je behoefte aan wat extra ondersteuning naast alle content op de performance pagina's? Stuur ons dan een mailtje op hetgroteeffect@avivasolutions.nl