NL EN

5 tips voor een futureproof webshop

Zo realiseer je een webshop die nog zeker 10 jaar mee kan!

Een webshop is tegenwoordig na zo’n 3 tot 5 jaar aan vervanging toe. En het kost een hoop geld én tijd om de boel steeds weer te vernieuwen. Wat en wie heb je nodig voor een webshop die makkelijk 10 jaar mee kan?

Waar moet een future proof webshop aan voldoen?

Aviva Solutions bestaat ruim 10 jaar! Al die tijd was ik van de partij en heb ik vele e-commerceprojecten als projectmanager mogen begeleiden. Inmiddels kan ik dus wel aardig inschatten waar een webshop aan moet voldoen om future proof - toekomstvast - te zijn en makkelijk een decennium mee te kunnen. Dit zijn volgens mij de belangrijkste drie pijlers:

Uitgebreide mogelijkheden om je klant te herkennen en targeten

Segmentatie en personalisatie van content én beleving zijn hot topic zijn in e-commerceland. En dat blijft voorlopig ook zo. Niet voor niets focussen alle zichzelf respecterende CMS’en daar momenteel op, hoewel de mogelijkheden en de manier waarop natuurlijk wel degelijk verschilt. Een toekomstvaste webshop hoort je dan ook in staat te stellen om jouw klanten te kunnen herkennen, segmenteren en een zo relevant mogelijke en persoonlijke ervaring te kunnen bieden.

Seamless user experience

De (zakelijke) consument is verwend, en dat wordt niet minder. Hij verwacht bepaalde functionaliteiten, omdat hij ze elders op internet gewend is. Dat betekent dat je continu aan zijn verwachtingen moet kunnen voldoen. Hij wil een seamless user experience - over diverse apparaten heen - en die moet je continu willen en kunnen bieden. Ook al is je webshop technisch klaar voor de toekomst, aandacht voor de veranderende eisen van je bezoeker plus budget en tijd om daaraan tegemoet te komen, heb je continu hard nodig.

Flexibel en pluggable

Dat betekent dat het platform waarop je je webshop bouwt flexibel moet zijn. Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar dat is het vaak niet. Je systeem moet niet alleen kunnen meebewegen met veranderende wensen van de online shopper, maar ook met je groeiende organisatie, de wens om steeds meer te kunnen personaliseren en relevanter te kunnen zijn. Maar ook met veranderingen in je eigen productaanbod, huisstijl en marketing.
Je wil bovendien in een later stadium eenvoudig software van derden kunnen integreren en nieuwe technologie kunnen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor je klanten om met een Virtual Reality-bril te kunnen zien hoe een vloer, gordijn of bank er in hun huiskamer uit zou zien. Of in de spiegel te kunnen checken hoe dat nieuwe jurkje of dat stoere paar sneakers staat. Je webshop moet open en uitbreidbaar genoeg zijn - pluggable zelfs - om dit soort e-commerce functionaliteiten eenvoudig toe te kunnen voegen.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Voordat je die future proof e-commerce-oplossing gaat bouwen, is het essentieel om stil te staan bij wat je wil bereiken. Vaak ontbreekt het aan een duidelijke visie over welke doelgroep je wil bereiken, welke resultaten je voor ogen hebt en hoe je het wil gaan doen.
Zorg dat je weet wat de toegevoegde waarde is van de nieuwe webshop. Dat betekent ook: vanaf het begin de juiste mensen betrekken in je organisatie: onder andere de CFO, maar ook de juiste marketeers en ICT-specialisten. Daarnaast kun je de toegevoegde waarde natuurlijk alleen meten als je doelstelling helder is en je resultaten van het nieuwe platform (op het gebied van conversie bijvoorbeeld) kunt vergelijken met oude resultaten.

Wat heb je nodig om die webshop te realiseren?

Budget & tijd zijn de belangrijkste factoren voor succes. Een toekomstbestendige webshop is simpelweg niet goedkoop. En budget hangt ook samen met de time to market.

Wees realistisch over je time to market

Iedereen wil een zo kort mogelijke time to market. Maar je hebt nou eenmaal tijd nodig om iets duurzaams neer te kunnen zetten. Het is natuurlijk altijd afhankelijk van je situatie en wensen, maar een simpele out-of-the-box installatie van een standaardoplossing - zonder integratie - lukt al binnen een aantal weken. Wil je echter iets meer wijzigen, een eigen design en misschien toch iets integreren, dan heb je zeker meerdere maanden nodig.
Heb je een totaaloplossing nodig, met integratie en implementatie van een enterprise e-commerce oplossing, trek daar dan zeker 9-12 maanden voor uit. Als je een webshop wil die 10 jaar mee kan, dan is component gebaseerd bouwen een slimme keus. Je kunt dan namelijk later eenvoudig nieuwe componenten toevoegen, dat scheelt tijd en geld en je maakt je webshop flexibel en wendbaar.

Onze eigen versneller - Mercury e-commerce - maakt dat bijvoorbeeld mogelijk met Sitecore Commerce. We hebben de best practices verwerkt tot standaardcomponenten - bijvoorbeeld voor je winkelwagentje of productvisualisaties - waarvan het succes bewezen is. Je kunt nog steeds je eigen design op deze componenten los laten, maar hoeft niet meer zoveel tijd te steken in bedenken en bouwen. Sterker nog, je kunt die kostbare tijd nu besteden aan jouw onderscheidende vermogen. Aan segmentatie, personalisatie en andere conversieverhogende zaken. Kortom: je kunt meer doen in dezelfde tijd.

Reserveer voldoende tijd voor data-invoer, training & ingebruikname

Je hebt waarschijnlijk nog steeds wel een jaar nodig voordat je live kunt, maar het mooie is dat je die tijd kunt steken in het vullen en in gebruik nemen van je systeem. En de hoeveelheid tijd die je daarvoor moet reserveren, wordt vaak onderschat. Hoe meer je wil personaliseren, hoe meer content je nodig hebt. Die content moet niet alleen gemaakt worden, maar ook ingevoerd. Bovendien moet je je mensen trainen om je systeem goed te kunnen gebruiken. Als je daar te weinig tijd voor reserveert, verhoog je de druk bij de mensen die straks met je systeem moeten werken en dat komt het draagvlak natuurlijk niet ten goede.

Test je een ongeluk

Het is een open deur, maar het blijft een heikel punt: het aannemen dat software goed getest is voor oplevering is een utopie. Er is altijd tijd nodig om je webshop goed en grondig te laten testen door zowel business users als eindgebruikers; klanten die de website straks gaan bezoeken. En de resultaten van deze testen hebben natuurlijk weer invloed op de doorlooptijd van je project.

Welke specialisten heb je nodig?

Een toekomstbestendige webshop bouwen is trouwens absoluut geen one-man-job. Dit doe je met een heel team en een variëteit aan specialisten. Het zijn er misschien wel meer dan je zou denken. Tel maar mee: een strateeg en conceptontwikkelaar, een designer, een interactieontwerper, een business consultant, front-end developers, systeemontwikkelaars, integratiespecialisten en beheerders. En natuurlijk is een projectmanager - mijn job - handig om de boel in goede banen te leiden.

Klaar voor een vliegende start?

Is je webshop helemaal ready to go? Werkt alles naar behoren, zijn de functionaliteiten naar wens, zijn alle segmenten gedefinieerd en is alle content erin gezet? Dan ben je er helaas nog niet. Vergeet zeker niet om afspraken te maken over de transitie van je oude naar je nieuwe platform. Je wil dat deze transitie vloeiend verloopt en dat betekent ook dat je je consumenten tijdig informeert en helpt bij de overgang. Je kunt uiteraard wat meer drukte bij je klantenservice verwachten, bereid je erop voor.
Denk verder goed na over livegangscenario’s, zorg ervoor dat je geen dip krijgt in je SEO (doordat links het ineens niet meer doen). Dat geldt ook voor tracking pixels die belangrijk zijn voor je social media campagnes. Kortom: betrek je SEO-specialisten, social media experts en online marketeers. Je platform bestaat immers uit veel meer dan alleen je webshop. En zeker als je de komende 10 jaar niet stil wil staan en alles uit dat fantastische nieuwe platform wil halen, dan kun je die vloeiende overgang en vliegende start wel gebruiken.

En tot slot: een webshop kan wel 10 jaar mee gaan, maar hij is natuurlijk nooit 10 jaar onderhoudsvrij. Je stopt niet met ontwikkelen, maar beweegt altijd mee met je doelgroep en product. Met een future proof webshop ben je daar uitstekend op voorbereid.

Verder praten over de toekomst? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën en inzichten over toekomstbestendige webshops. Wil je hierover verder praten? Of misschien jouw case bespreken? Laat het weten! Stuur een mail of bel met het algemene nummer 071 -710 74 74.

Blijf op de hoogte!

Met onze Aviva updates krijg je belangrijk nieuws, interessante artikelen en handige tips als eerste direct in je mailbox. Meld je direct aan!