Een nieuwe functie in GA4
Er is een waardevolle functie toegevoegd in Google Analytics 4: annotaties. Met annotaties kun je eenvoudig notities toevoegen aan je rapporten. Denk aan campagnes, website-aanpassingen of incidenten die invloed hebben gehad op je data. Zo geef je direct binnen de interface van GA4 context aan de pieken en dalen in je statistieken.
We leggen je in dit artikel uit hoe annotaties werken, waar je ze vindt en hoe je deze functie slim inzet binnen je team of organisatie.
Hoe werken annotaties?
Annotaties zijn korte notities die je toevoegt aan specifieke datums binnen je GA4-rapporten. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven wanneer er een nieuwsbrief is verstuurd, wanneer een landingspagina is aangepast of wanneer een campagne live is gegaan. Deze notities verschijnen vervolgens als markers in de tijdlijn van je rapporten.
In tegenstelling tot Google Analytics 4 voorganger, Universal Analytics, waar je annotaties enkel onderaan het rapport zag, zijn annotaties in GA4 visueel geïntegreerd in je grafieken. Hierdoor zie je nu in één oogopslag waarom bepaalde pieken of dalen zijn ontstaan. Dat maakt analyses overzichtelijker en het overleg met collega’s of stakeholders een stuk efficiënter.
