Wat is Composable Commerce?

Wat is Composable Commerce?

Composable Commerce is een strategie waarbij de IT-architectuur wordt ingericht door verschillende zelfgekozen services van verschillende leveranciers te combineren tot één e-commerceomgeving. Hierdoor creëer je jouw ideale platform. Deze services zijn aan elkaar gekoppeld waardoor de individuele diensten makkelijk verwisselt kunnen worden wanneer de behoeften van je bedrijf veranderenBovendien worden de services altijd in de cloud gehost, waardoor ze schaalbaar zijn. Piekmomenten worden daardoor minder knellend. Door deze modulaire manier van werken zijn aanpassingen minder risicovol en prijzig dan bij andere strategieën van IT-architectuur inrichten. 

Een All-in-One oplossing (bijvoorbeeld een Digital Experience Platform) wordt vaak gezien als de enigszins limiterende voorganger van Composable Commerce. Bij deze manier van inrichten sluit je een totaalpakket af bij een enkele leverancier. In essentie sluit je hiermee een compromis: het is simpeler om in te richten, maar door een standaard totaalpakket af te nemen krijg je niet altijd de diensten die het beste bij de wensen van je bedrijf passen. Een All-in-One systeem is qua architectuur ook rigider dan een Composable systeem, waardoor het aanpassen van de minder goed passende diensten erg lastig is.
 

IT-onderzoeksbureau Gartnerde koploper van e-commerce marktonderzoek, definieert Composable Commerce als: 

“Een Composable bedrijf betekent een organisatie creëren uit vervangbare bouwblokken. Deze modulaire setup maakt het mogelijk voor een bedrijf om te herschikken en te heroriënteren in de mate waarin ze dat nodig hebben gebaseerd op de externe (of interne) factoren zoals een verandering in klantwaarden of plotselinge veranderingen in aanlevering of materialen.” 

Van All-in-One naar modulair

De afgelopen jaren is het aantal apparaten waarmee we verbonden zijn met het internet flink toegenomen. Daarmee is ook de wens om een e-commerce site te kunnen bezoeken veranderd. Daar waar voorheen alles draaide om de desktopversie van een website, shoppen we nu ook via mobiel, tablets en sociale kanalen.
   

Wil je als e-commerce bedrijf snel en adequaat inspelen op deze veranderingen, dan heb je een platform nodig wat dit faciliteert. Composable Commerce doet dit middels een best-of-breed aanpak: het uitkiezen van de best passende aanbieder per service, zodat je totale platform past bij je eigen unieke wensen. De verschillende services worden vervolgens aan elkaar gekoppeld middels ‘Application Programming Interfaces’ ook wel APIs genoemd. Dit zorgt ervoor dat alle services informatie uitwisselen met elkaar, en als een geheel functioneren. Hierdoor kan je commerce services combineren, zoals de winkelwagen en afrekenen met catalogus en voorraad beheer, en content management met zoekfunctionaliteit, merchandising, formulieren en personalisatie.


Voordelen van Composable Commerce

Deze manier van het inrichten van je IT-architectuur zorgt voor vijf belangrijke voordelen in vergelijking met traditionele commerce oplossingen. Deze technologie levert je:  

1. Alleen de beste services

Omdat je zelf kan kiezen welke services je aansluit, passen je services altijd perfect bij jouw unieke wensenPer service kan je de beste aanbieder kiezen, waardoor je altijd topkwaliteit hebt. 

2. Flexibiliteit

Je kiest er zelf voor wanneer je een service vervangt. Als de eisen aan een specifieke service veranderen door bijvoorbeeld toenemende groei in het aantal klanten, kan je veel sneller een beter passende oplossing opnemen in je pakketTevens kan je altijd na de initiële aansluiting nog besluiten extra service(s) ter aanvulling erbij te nemen of eruit te halen.  

3. Schaalbaarheid

De services van een Composable oplossing zijn altijd cloud-based, en daardoor per definitie schaalbaar. Piekmomenten, zoals Black Friday, worden veel minder impactvol omdat de service dit opvangt 

4. Minder vendor lock-in 

Een All-In-One pakket afsluiten bij een enkele leverancier betekent ook afhankelijk zijn van een enkele leverancier. Dit heeft het risico dat overstappen zeer lastig wordt. Dit fenomeen wordt ‘vendor lock-in' genoemd. Met een Composable pakket ben je aangesloten bij meerdere leveranciers, waardoor je minder afhankelijk bent van een enkele leverancier.

5. Innovatie 

De modulaire aanpak van Composable Commerce bied je de ruimte om snel te experimenteren met nieuwe features en toolsHierdoor weet je zeker dat je altijd kan inspelen op snelle veranderingen in de markt, en altijd aan de behoeften van je klant kan voldoen. 


Conclusie

All-In-One en Composable zijn twee verschillende manieren om je platform op te bouwen. Deze twee systemen spelen in op andere behoeften van je bedrijf. Hierdoor is het dus noodzakelijk om precies te weten welke oplossing bij jou past.  

Laat je dan goed adviseren door een partner met ervaring in het samenstellen van deze omgevingen. Een juiste selecte van services en leveranciers vereist dat je tot op de kleinste details weet waaraan alles moet voldoen.  


Meer weten? 

Wil je weten welke aanpak het beste bij jouw organisatie past? Of ben je benieuwd hoe wij onze klanten helpen bij de keuze tussen All-In-One en Composable Commerce? Neem gerust contact met ons op! We denken graag met je mee. 

Meer over platformen 

Wat is een MACH-Architectuur?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

Wat is All-In-One Commerce?

Kenmerk jezelf door eenvoud en stabiliteit.

Lees verder >

De verschillen tussen All-In-One en Composable Commerce

Hoe weet je welk platform bij jou past?

Lees verder >

Meer over Composable Commerce

8 redenen om over te stappen

Waarom bedrijven kiezen voor een Composable platform.

Lees verder >

4 belangrijke stappen bij de overstap

Waar je rekening mee moet houden bij de overstap.

Lees verder >

Probleemloos opschalen tijdens Black Friday

Leer hoe een Composable platform cruciale momenten opvangt.

Lees verder >

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist