De afgelopen jaren is het aantal apparaten waarmee we verbonden zijn met het internet flink toegenomen. Daarmee is ook de wens om een e-commerce site te kunnen bezoeken veranderd. Daar waar voorheen alles draaide om de desktopversie van een website, shoppen we nu ook via mobiel, tablets en sociale kanalen.
Wil je als e-commerce bedrijf snel en adequaat inspelen op deze veranderingen, dan heb je een platform nodig wat dit faciliteert. Composable Commerce doet dit middels een best-of-breed aanpak: het uitkiezen van de best passende aanbieder per service, zodat je totale platform past bij je eigen unieke wensen. De verschillende services worden vervolgens aan elkaar gekoppeld middels ‘Application Programming Interfaces’ ook wel APIs genoemd. Dit zorgt ervoor dat alle services informatie uitwisselen met elkaar, en als een geheel functioneren. Hierdoor kan je commerce services combineren, zoals de winkelwagen en afrekenen met catalogus en voorraad beheer, en content management met zoekfunctionaliteit, merchandising, formulieren en personalisatie.
Deze manier van het inrichten van je IT-architectuur zorgt voor vijf belangrijke voordelen in vergelijking met traditionele commerce oplossingen. Deze technologie levert je:
1. Alleen de beste services
Omdat je zelf kan kiezen welke services je aansluit, passen je services altijd perfect bij jouw unieke wensen. Per service kan je de beste aanbieder kiezen, waardoor je altijd topkwaliteit hebt.
2. Flexibiliteit
Je kiest er zelf voor wanneer je een service vervangt. Als de eisen aan een specifieke service veranderen door bijvoorbeeld toenemende groei in het aantal klanten, kan je veel sneller een beter passende oplossing opnemen in je pakket. Tevens kan je altijd na de initiële aansluiting nog besluiten extra service(s) ter aanvulling erbij te nemen of eruit te halen.
3. Schaalbaarheid
De services van een Composable oplossing zijn altijd cloud-based, en daardoor per definitie schaalbaar. Piekmomenten, zoals Black Friday, worden veel minder impactvol omdat de service dit opvangt.
4. Minder vendor lock-in
Een All-In-One pakket afsluiten bij een enkele leverancier betekent ook afhankelijk zijn van een enkele leverancier. Dit heeft het risico dat overstappen zeer lastig wordt. Dit fenomeen wordt ‘vendor lock-in' genoemd. Met een Composable pakket ben je aangesloten bij meerdere leveranciers, waardoor je minder afhankelijk bent van een enkele leverancier.
5. Innovatie
De modulaire aanpak van Composable Commerce bied je de ruimte om snel te experimenteren met nieuwe features en tools. Hierdoor weet je zeker dat je altijd kan inspelen op snelle veranderingen in de markt, en altijd aan de behoeften van je klant kan voldoen.
All-In-One en Composable zijn twee verschillende manieren om je platform op te bouwen. Deze twee systemen spelen in op andere behoeften van je bedrijf. Hierdoor is het dus noodzakelijk om precies te weten welke oplossing bij jou past.
Laat je dan goed adviseren door een partner met ervaring in het samenstellen van deze omgevingen. Een juiste selecte van services en leveranciers vereist dat je tot op de kleinste details weet waaraan alles moet voldoen.