Geavanceerd All-In-One platform voor kennisnetwerk Nevi

Een laptop en een telefoon die de nieuwe interface van kennisnetwerk Nevi laat zien.

Het resultaat

Nevi zocht een flexibele, efficiënte en toekomstbestendige oplossing om meer omzet te genereren door upselling en personalisatie. Het platform moest onder meer beschikken over single sign-on op basis van Azure, integratie met zowel een ERP-pakket als verschillende externe platforms, en dagelijkse synchronisatie tussen website en producten in Microsoft Navision (NAV) via Azure. 

We sparden kritisch over de beste oplossingen en namen de organisatie mee in onze agile werkwijze. Waar nodig planden we extra fysieke bijeenkomsten in. De keuze viel op Kentico Xperience in combinatie met Azure B2C, Azure Search en React. Helder omschreven stories zorgden voor duidelijke verwachtingen, waarbij we maandelijks nieuwe functionaliteiten releaseden zodat Nevi die kon testen.

Dankzij de nieuwe bestelstraat zal de uitval flink dalen en een groter percentage van de bezoekers converteren. Gebruikers vinden sneller wat ze zoeken. Daardoor wordt telefonisch contact inhoudelijker van aard en neemt de kwaliteit van het klantcontact toe. Het beter kunnen meten van klantgedrag betekent bovendien meer grip op het beheer van de website en de klantprofielen.

Logo van Nevi

Platform:

Kentico Xperience, Kentico MVC

Marketing:

Klantprofielen, personalisatie en geïntegreerde e-mailmarketing

Tech:

Azure B2C en Search, React, integratie met ERP en Navision

Website:

www.nevi.nl

Maaten Bougie zeer tevreden over de inzet van Aviva

Goed verhaal

“Aviva heeft niet alleen ontzettend veel kennis en ervaring in huis, ze zijn ook nog eens goed bereikbaar, staan altijd klaar en schakelen snel. Soms zo snel dat we ze amper bijhouden.” 

 Maarten Bougie, Directeur Relatiemanagement Nevi

Wie is Nevi?

Nevi is er voor iedereen die werkt in de wereld van inkoop, in Nederland én daarbuiten. De kennis- en netwerkvereniging wilde de doelgroep beter bedienen en de interne werkprocessen efficiënter inrichten. Hiervoor bouwde en implementeerde Aviva Solutions een All-In-One platform, inclusief complexe e-commercewebsite en integratielaag.

Nevi’s ambitie is groot: het complete inkoopvak naar een hoger niveau tillen. Dat doet de organisatie door het uitbouwen en onderhouden van een community van ruim 12.000 inkoopprofessionals uit binnen- en buitenland, door het organiseren van netwerkevenementen, het ontwikkelen en aanbieden van erkende opleidingen, trainingen en innovatieve tools, en door het ondersteunen van onderwijs, onderzoek en maatschappelijke projecten. 


Waar waren ze naar op zoek?

Voor al deze verschillende activiteiten maakte Nevi gebruik van verschillende omgevingen. Niet alleen lastig om te beheren, ook werden sommige omgevingen niet meer geüpdatet. Daarom ging Nevi op zoek naar een All-In-One platform: een nieuwe e-commercewebsite plus integratielaag. Deze laag moest de website koppelen aan de vele backofficesystemen en externe platforms van de organisatie, zoals het kennislab, de digitale leeromgeving en evenementensites. Ook diende de laag de producten vanuit de backofficesystemen dagelijks te synchroniseren met de website. Met deze geïntegreerde structuur wilde Nevi naar meer efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid voor leden, klanten en medewerkers.

Samenvattend wilde Nevi een flexibel, efficiënt en toekomstbestendig All-In-One platform:

      1. Personalisatie en geïntegreerde e-mailmarketing 
      2. Nieuwe bestelfunnel, inclusief (bijna) realtime controle op beschikbaarheid van modules en trainingen 
      3. E-commercesite met integratielaag voor ERP-pakket en externe platforms 
      4. Dagelijkse synchronisatie tussen website en producten in Microsoft Navision via Azure 
      5. Single sign-on op basis van Azure


Centralisatie en integratie met Kentico Xperience

Op Nevi’s vraag naar centralisatie en integratie bood All-In-One platform Kentico Xperience de oplossing, zowel in technisch als commercieel opzicht. Kentico Xperience maakt eenvoudige koppeling met externe platforms en systemen mogelijk. Ook is het bestelproces gemakkelijk aan te passen en is er standaard een compleet modulair pakket van marketingtools geïntegreerd, waaronder de door Nevi gewenste tools voor e-mailmarketing en marketing automation. De tools versoepelen de interne werkprocessen, die in de oude situatie nog veelal handmatig en in verschillende systemen werden uitgevoerd. Bovendien ondersteunt Kentico integratie met Azure B2C, dat geschikt is voor het implementeren van single sign-on.

Wil je meer weten over Kentico? Lees hier verder.

“De mensen bij Aviva geven goed tegengas en kijken altijd met een kritische blik. Bijvoorbeeld door te vragen waarom we een bepaalde keuze maken en suggesties te doen voor mogelijk betere opties. Dat vind ik van enorme toegevoegde waarde.”   – Ida Bastiaansen, Manager Marketing & Communicatie Nevi

Kritische blik

“De mensen bij Aviva geven goed tegengas en kijken altijd met een kritische blik. Bijvoorbeeld door te vragen waarom we een bepaalde keuze maken en suggesties te doen voor mogelijk betere opties. Dat vind ik van enorme toegevoegde waarde.” 

– Ida Bastiaansen, Manager Marketing & Communicatie Nevi

Think, Create, Evolve: een nieuwe UX-strategie 

Think, create, evolve. Dat is de Aviva-methode die ook in dit project van grote waarde bleek. In de eerste creatieve sessies, het think-onderdeel, analyseerden we de customer journeys en bestaande pijnpunten van de huidige website, waaronder de vele handmatige handelingen en het gesleep met adreslijsten tussen verschillende systemen. Op basis van deze analyse bepaalden we de UX-strategie en het concrete design. Hierbij zochten we een match tussen het beschikbare budget en de technische mogelijkheden.

Projectaanpak:

  • Huidige customer journeys, concurrentie en bestaande pijnpunten geanalyseerd. Op basis hiervan de UX-strategie bepaald.

  • Onze bevindingen vertaald naar concrete designs. Hiervoor de prioriteiten vastgesteld aan de hand van beschikbaar budget en technische mogelijkheden. 

  • Bouwen van de site met multidisciplinair team: developers voor integratie, voor Kentico, voor de frontend en voor het testen. 

  • Agile uitgevoerd met gebruik van Kanban. Release elke 1-1,5 maand zodat Nevi de nieuwe functionaliteiten kon testen. 


Grootste uitdaging: veelheid aan backofficesystemen

De grootste uitdaging van dit project vormde de veelheid aan ERP-systemen in de backoffice. Deze systemen draaiden op Azure en konden niet worden aangepast, wat de koppeling met de nieuwe integratielaag niet eenvoudig maakte. Hier bood Azure Logic App uitkomst. De robuuste cloud-architectuur die we hiermee neerzetten, maakt het mogelijk om aan de achterkant van de website flexibeler en intuïtiever te werken. Onder meer door het gebruik van widgets en templates.

De vele backofficesystemen belemmerden ook verbeteringen aan de voorkant, zoals een vereenvoudiging van het bestelproces bij opleidingsmodules en trainingen. We losten dit op door de bestelfunnel op te delen in kleinere stappen, in combinatie met maatwerkaanpassingen in Kentico. Op deze manier creëerden we alsnog een interactieve en solide bestelstraat, zonder de bestaande systemen aan te passen.

Tot slot integreerden we Azure Search in Kentico voor het indexeren en doorzoeken van webcontent, kennisartikelen en producten. Oorspronkelijk werkt deze zoekfunctie alleen voor de website, maar het lukte ons om hem uit te breiden. Daardoor worden nu ook de andere platforms geïndexeerd en meegenomen in de zoekresultaten. 

Een foto van Ida Bastiaansen, Marketing en Communicatie Manager bij Nevi.

Aanzienlijke verbetering

Dankzij het nieuwe Nevi-platform en de onlinemarketingmogelijkheden verwachten we een verbetering van de klantbeleving en een aanzienlijke conversieverhoging. 
– Ida Bastiaansen, Manager Marketing & Communicatie Nevi

Zelf aan de slag? Download deze 4 succesfactoren

We hebben ze voor je in een whitepaper verwerkt, zodat jij precies weet hoe je als ledenorganisatie het verschil kunt maken.