NL EN

Customer centricity bij Eindhoven365

Eindhoven365 schoolvoorbeeld customer centricity

Thisiseindhoven.com compleet vernieuwd vanuit Customer Centricity als uitgangspunt


Thisiseindhoven.com is de officiële toeristische website van Eindhoven. De website is onderdeel van citymarketingorganisatie Eindhoven365. Ze hebben de vraag bij ons neergelegd om een compleet nieuwe website te realiseren om hun ambities op het gebied van content management, content personalisatie, marketing automation en e-commerce te verwezenlijken. 


 Eindhoven365 is in 2011 opgericht om de stad beter op te kaart te zetten voor verschillende doelgroepen.  Thisiseindhoven.com vormt de basis voor alle online marketingactiviteiten die uitgerold worden door het team van Eindhoven365. Gemiddeld trekt de website maandelijks 71.000+ bezoekers en 180.000+ unieke pageviews.

Het belangrijkste doel van de website is het versterken van de verbinding tussen de verschillende nationale en internationale doelgroepen en de stad Eindhoven. De website biedt onder meer inspiratie voor het boeken van een citytrip, inspiratie op het gebied van kunst, cultuur en design maar ook handige praktische informatie voor wie zich oriënteert op een baan of studie in de stad van onder meer Philips, design en Strijp-S.

Homepage Eindhoven365
Blogpagina met podcast Eindhoven365
Webshop Eindhoven365

Nieuwe marketingstrategie op basis van customer centricity

De bestaande website van zeven jaar oud bood op zowel technisch als marketingniveau onvoldoende capaciteit om de nieuwe strategie van Eindhoven365 uit te voeren. De grootste ambitie betrof een transformatie van ‘one-site-fits-all’ naar gepersonaliseerde content waarbij de gebruiker centraal staat. Vanuit deze customer centric gedachte kan de organisatie doelgroepen nog beter bereiken, activeren en informeren: een bewezen methode om het conversiepercentage te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie gerichtere en effectievere marketingcampagnes kunnen voeren met een 360 gradenbeeld op basis van first-party data van gebruikers.

E-commerce en merkidentiteit

Met een nieuwe e-commerce strategie wilde Eindhoven365 een webshop binnen de website inrichten, bijvoorbeeld voor het verkopen van merchandise-producten en voor boekingen van arrangementen. Bij dit alles moest de merkidentiteit van Thisiseindhoven.com behouden blijven. Daarnaast hadden we te maken met de omvangrijke migratie van een grote hoeveelheid data uit de bestaande omgeving.

Jim de Jager is business development manager bij Aviva Solutions

“Wij zijn enorm enthousiast over de samenwerking met Aviva Solutions. Het professionele, vakinhoudelijke en technische team van Aviva heeft, binnen een periode van 5 maanden, een compleet nieuwe toeristische website voor ons weten te realiseren in Kentico Xperience 13." Rico van Lent - Eindhoven365 

Think

Dit fullserviceproject bewees opnieuw de toegevoegde waarde van onze werkwijze, bestaand uit de fasen think, create en evolve. In de eerste fase definieerden we het gezamenlijk strategische uitgangspunt, waarbij we de wensen van Eindhoven365 combineerden met onze kennis en expertise. We brachten de doelstellingen en doelgroepen in kaart en analyseerden de customer journeys, de concurrentie en de pijnpunten in de bestaande website. Op basis daarvan bepaalden we welke digitale middelen we nodig hadden en brachten we de UX-strategie rondom customer centricity in kaart.

Create

In de tweede fase vertaalden we de bevindingen naar concrete designconcepten. We maakten een realistische match tussen enerzijds het budget en anderzijds de technische mogelijkheden. Met een multidisciplinair team van UX designer, vier developers, een frontend- en een testengineer bouwden we de website. In deze create-fase hanteerden we de agile methode Kanban, wat resulteerde in maandelijkse releases van nieuwe functionaliteiten.

Componenten en implementaties

Voor de contentbeheerders van Eindhoven365 ontwikkelden we herbruikbare componenten en widgets om de belangrijkste pagina’s eenvoudig te personaliseren. En voor gebruikers maakten we het doorzoeken van de website bijzonder efficiënt door een integratie met Azure Search, dat uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden biedt. De verschillende content en e-commerce functionaliteiten die we onderbrachten in Azure Search zorgen bovendien voor razendsnelle overzichts- en categoriepagina’s. Deze pagina’s maakten we interactief met de implementatie van Javascriptbibliotheek React.

Evolve

De eerste cijfers wijzen uit dat gebruikers hun weg door de nieuwe website beter vinden. We vergeleken de prestaties van november 2021 met die van dezelfde maand een jaar eerder. Hieruit bleek dat bezoekers 55 procent meer pagina’s per sessie bekijken, dat sessies gemiddeld 20 procent langer duren en de bounce rate met 58 procent significant lager is dan vorig jaar. Bovendien wordt er 112 procent méér doorgeklikt naar externe partnerwebsites, een van de belangrijkste KPI’s van de website. En won de website Site of the Year in de categorie Tourisme en de Community Choice publieksprijs.

Verder optimaliseren

De first party data die we verzamelen vanuit de customer centric strategie zetten we in om de website steeds verder te optimaliseren voor alle eindgebruikers. Zo geeft deze data inzicht in het gedrag van iedere bezoeker waardoor we gefaseerd personalisatie gaan toepassen. Door in te zoomen op de resultaten van de verschillende customer journeys op ieder touchpoint, kunnen we deze stap voor stap verder optimaliseren. Meer first party data betekent tenslotte ook dat we actief werken aan een database met waardevolle klantgegevens voor het verbeteren van de resultaten van mailcampagnes.

Zelf aan de slag?

Wil je meer weten over het toepassen van customer centricity binnen jouw organisatie? Hou dan deze pagina in de gaten of ga met ons het gesprek aan. Vrijblijvend, adviserend en persoonlijk. Stuur ons een berichtje zodat we wat in kunnen plannen?


Terug naar de customer centricity pagina's.